Handläggare inom frågor som rör stöd till personer med funktionsnedsättning

Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
2025-03-25


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Ekerö, Uppsala eller i hela Sverige

Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik, Socialdepartementet
Trivs du med omväxlande och intressanta arbetsuppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten? Trivs du dessutom med att samordna och driva processer samt tycker om att ha många kontaktytor? Då kan vi erbjuda dig en spännande roll tillsammans med kunniga kollegor i en händelserik miljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten arbetar med socialtjänstfrågor inom individ- och familjeomsorgen samt omsorgen om äldre och personer med funktionsnedsättning. Enheten ansvarar för samordning av barnrättspolitiken, funktionshinderspolitiken samt för vissa socialförsäkringsförmåner.

För den aktuella tjänsten handlar det i första hand om att arbeta med vissa frågor som rör individuella stöd som kan ges till personer med funktionsnedsättning, såsom insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), inklusive personlig assistans, assistansersättning och bilstöd som ges enligt socialförsäkringsbalken och insatser enligt socialtjänstlagen.

Arbetsuppgifterna är varierande och omfattar bland annat att utarbeta förslag till propositioner, regeringsuppdrag och kommittédirektiv, samt att analysera och sammanställa underlag för regeringens ställningstaganden inom enhetens ansvarsområden till löpande frågor som frågesvar och interpellationer från riksdagen och brevsvar samt samordning av enhetsövergripande processer. Vidare ingår myndighetsstyrningsarbete, samt förberedelser inför möten i olika typer av organ och instanser. Du kan komma att representera Sverige i olika internationella processer och sammanhang. Område och uppgifter kan dock komma att ändras över tid.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Publiceringsdatum
2025-03-25

Bakgrund
Vi söker dig som har relevant avslutad akademisk utbildning och relevant och aktuell erfarenhet av arbete i Regeringskansliet. Du behöver ha erfarenhet av arbete med funktionshindersfrågor samt kunskaper om de regelverk som rör individuella stöd till personer med funktionsnedsättning som enheten ansvarar för. Det är positivt om du har erfarenhet av arbete på strategisk nivå i statlig myndighet, kommun eller region samt erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete. Du får gärna ha goda kunskaper om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, samt behov och förutsättningar för att uppnå jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhället. Det är meriterande om du har kunskaper om personlig assistans och assistansersättning. Tjänsten kräver att du har mycket goda kunskaper i muntlig och skriftlig framställning på svenska samt att du har goda kunskaper i engelska.

Dina egenskaper
Vi söker dig som har mycket god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer och har god förmåga att ta egna initiativ. För att trivas i tjänsten behöver du kunna arbeta under tidspress, vara uthållig och hantera flera olika typer av arbetsuppgifter samtidigt. Eftersom arbetet innefattar många kontaktytor är det viktigt att du är bra på att samarbeta samt är flexibel. Vidare så är du kvalitetsmedveten, strukturerad och har gott omdöme. Vi ser gärna att du har en god förståelse för kraven på arbete och förutsättningarna i en politiskt styrd verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrig information
Särskild visstidsanställning under ett år med start omgående eller efter överenskommelse.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Niclas Fogelström som är gruppchef på 08-405 12 70. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Hanna Grotander på 08- 405 12 36. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast 15 april, 2025

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)

Jobbnummer
9243766

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: