Handläggare inom förvaltningsrätt till Rättssektionen Väst

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Göteborg, Halmstad, Jönköping, Skövde, Eksjö eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Vi söker handläggare inom förvaltningsrätt till Göteborg. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Förvaltningsrättssektionen har processansvar över styrning, utveckling och uppföljning av Polismyndighetens förvaltningsrättsliga verksamhet. Sektionen svarar för nationella kontakter med andra myndigheter inom verksamhetsområdet. Handläggningen av ärenden utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättssektioner. Exempel på verksamhetsområden som ingår i sektionens ansvar är vapen (t.ex. tillstånd till vapen) och hantering av bestridande av parkeringsanmärkningar.

Publiceringsdatum
2023-10-17

Arbetsuppgifter
Vi söker nu ett flertal medarbetare till de grupper som handlägger ärenden enligt vapenlagen.
Som vapenhandläggare kommer du att arbeta med att handlägga ärenden enligt vapenlagen. Det kan gälla tillstånd att inneha vapen (vapenlicens), tillstånd att bedriva vapenhandel, tillstånd om förvaring av vapen, dödsboärenden samt att återkalla tillstånd. Arbetsuppgifterna består till största del av att inhämta underlag för att sedan pröva och fatta beslut i dina egna ärenden. I arbetet ingår också att utföra tillsyn enligt vapenlagen (inspektion vapenhandlare, vapenreparatörer och kontroll av enskilds vapenförvaring). I arbetet förekommer också att vi omhändertar vapen, ex. vapen för skrotning samt inlösen av vapen. En del administrativa arbetsuppgifter förekommer inom ramen för handläggningsarbete.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Minst 3-årig gymnasiekompetens alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Yrkeserfarenhet inom relevant område i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
• Kunskaper kring för tjänsten relevant lagstiftning, exempelvis, vapenlagen och/eller förvaltningslagen eller liknande som arbetsgivaren bedömer är relevant
• Minst 6 månaders yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning av förvaltningsrättsliga ärenden i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
• Högskole- eller universitetsutbildning inom område som arbetsgivaren bedömer som relevant
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete, arbeta självgående och trivas med ett tidvis högt tempo. Du trivs med att fatta beslut och har ett strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker vid rätt tidpunkt i ditt arbete. Du är även mån om dina kollegor och trivs med att samarbeta. Som person är du intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet. Vi kommer beroende på verksamhetens behov och på individens kompetens och erfarenhet att arbetsleda vissa att utföra mer kvalificerade uppgifter enligt vapenlagen samt vissa att utföra mer av de viktiga administrativa uppgifterna som uppdraget medför.

ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Arbetsort: Göteborg

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast tisdagen den 31 oktober 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats. Eventuella arbetsprov kan förekomma i denna rekrytering.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C159742/2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076), https://polisen.se

Arbetsplats
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Kontakt
HR-konsult
Peter Persson
peter-p.persson@polisen.se

Jobbnummer
8195775

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: