Handläggare inom förvaltningsrätt, Nord
Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Umeå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Umeå,
Vännäs,
Nordmaling,
Vindeln,
Robertsfors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Umeå,
Skellefteå,
Lycksele,
Luleå,
Sundsvall eller i
hela Sverige Är du redo för en större uppgift?
Vi söker nu handläggare inom förvaltningsrätt till Luleå, Skellefteå, Umeå, Lycksele, Sundsvall, Härnösand och Sollefteå. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få med dig massa erfarenheter. Samtidigt får du vara med och bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Är du redo för en viktig uppgift?
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 600 medarbetare.
Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, bestridande av parkeringsanmärkning och förordnande av provledare för jägarexamen och andra förvaltningsrättsliga ärenden. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.
Publiceringsdatum2024-03-25ArbetsuppgifterSom förvaltningshandläggare arbetar du med att utreda, handlägga, föredra och besluta i förvaltningsrättsliga ärenden, i denna grupp hanteras framförallt ärenden enligt vapenlagen. Även andra ärendeslag kan komma att hanteras såsom bestridande av parkeringsanmärkningar samt förordnande av provledare jägarexamen.
Vapenärenden är bland annat ärenden där privatperson ansökt om tillstånd att få inneha vapen, bedömning om vapentillstånd ska återkallas och hur ett vapen från ett dödsbo ska hanteras.
Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antigen ska föredra för beslutfattare eller själv besluta i. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem. I arbetet ingår även:
• samverkan med andra enheter inom polisen såväl som andra myndigheter och övriga intressenter
• inspektioner av vapenhandlares samt privatpersoners, skytteföreningars och sammanslutningars förvaring och innehav av vapen
• visst fysiskt krävande arbete som exempelvis hantera vapen och ammunition inom arbetets ansvarsområde
Resor i arbetet kan förekomma
KvalifikationerNu letar vi efter dig som har:
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• B-körkort
Tjänsten kräver svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du har:
• relevant yrkeserfarenhet av handläggning av ärenden i närtid
• erfarenhet av IT-baserade dokument-, ärendehanteringssystem och/eller god systemvana
• erfarenhet i närtid från aktuellt område som arbetsgivaren bedömer är relevant, tex jägarexamen och praktisk hantering av vapen
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet. För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete, arbeta självgående och trivas med ett tidvis högt tempo. Du trivs med att fatta beslut och har ett noggrant arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Du är även mån om dina kollegor och trivs med att samarbeta. Som person är du intresserad av att söka i lagtext, lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Tjänsteresor och övernattningar inom Polismyndigheten kan förekomma.
ÖVRIGT
Placeringsorter:
Norrbotten: Luleå
Västerbotten: Umeå, Skellefteå och Lycksele
Västernorrland: Sundsvall, Härnösand och Sollefteå
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 5/4 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på:
https://polisen.se/erbjudandeHos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på
https://polisen.se Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-04-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C184784/2024".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Kontakt HR-konsult
Isabelle Nyberg
isabelle.nyberg@polisen.se Jobbnummer 8563821
Observera att sista ansökningsdag har passerat.