Handläggare för utlämnande av allmänna handlingar

Arbetsmiljöverket (Av) / Assistentjobb / Solna
2022-06-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare för utlämnande av allmänna handlingar" (publicerad 2022-07-06) ⬅️


Visa alla assistentjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Arbetsmiljöverket (Av) i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Örebro eller i hela Sverige

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

Diarienummer: 2022/034376

Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!

Vi söker en handläggare som, tillsammans med kunniga och engagerade medarbetare, ska arbeta med utlämnande av allmänna handlingar.

På Arbetsmiljöverket finns en central funktion för utlämnande av allmänna handlingar som är placerad vid Enheten för informationshantering. Enheten är en del av den Juridiska avdelningen vid Arbetsmiljöverket och finns vid vårt kontor i Solna.

Ditt nya arbete
I rollen som handläggare av utlämnanden av allmänna handlingar tar du emot begäran om allmänna handlingar och svarar på frågor om den information vi hanterar. Ditt huvudsakliga uppdrag kommer att vara att läsa stora mängder handlingar, göra sekretessbedömningar och där behovet uppstår maskera sekretessbelagda uppgifter. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor i utlämnarteamet och vid behov tar du stöd av kollegor på den juridiska enheten.

Huvuddelen av processen sker idag digitalt i ett system kopplat till vårt diarium, så ett stort intresse för digital hantering av information är en förutsättning för arbete som handläggare av utlämnanden.

Vid enheten arbetar vi med ständiga förbättringar där du som enskild medarbetare har en viktig roll. På enheten lär vi av varandra och du kan komma att delta även i andra uppdrag inom enheten.

Du har många interna och externa kontakter, vilket innebär att du är ett ansikte utåt för enheten, avdelningen och myndigheten.

Kvalifikationskrav
Du ska ha:
• akademisk examen inom juridik, humaniora eller samhällsvetenskap med minst 180 hp eller annan utbildning tillsammans med arbetslivserfarenhet, som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• mycket goda kunskaper om regelverket som styr utlämnande och hantering av allmänna handlingar.
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

För att lyckas i uppdraget måste du vara strukturerad och noggrann i ditt arbetssätt. Du ska kunna utföra dina arbetsuppgifter självständigt och ha förmåga att vara självgående och söka fram den information du behöver för att lösa en uppgift. Vi har ett ständigt inflöde av begäran av allmänna handlingar och du behöver kunna hålla ett högt tempo utan att för den skull göra avkall på kvalitén.
Du är serviceinriktad och tycker om att arbeta i grupp.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av att arbeta med utlämnanden av allmänna handlingar.
• erfarenhet av att arbeta i Public360.
• erfarenhet av att hantera begäran om registerutdrag.
• arkivarieutbildning.

Mer om anställningen
Anställningen är en visstidsanställning med start i september på heltid på 12 månader och är för närvarande placerad i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

Här kan du läsa mer på vår hemsida www.av.se/om-oss/Jobba-hos-oss/



Om du har frågor
Kontakta oss på telefon 010-730 90 00.
Frågor om anställningen besvaras av rekryterande chef Sara Tedebrand (före 8 juli och efter 7 augusti).
Fackliga kontaktpersoner är för Saco Cecilia Sverin, för ST Anna Bergman Åberg och för SEKO Jenny Bengtsson. Samtliga nås via vår växel: 010-730 90 00

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan snarast möjligt, dock senast den 14 augusti 2022. Intervjuer påbörjas i mitten av augusti

Ansök genom att klicka på länken nedan.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Visstid

Publiceringsdatum
2022-06-22

Ersättning
Individuell

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Arbetsmiljöverket (Av)

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Arbetsmiljöverket (Av) (org.nr 202100-2148), http://www.av.se

Arbetsplats
Arbetsmiljöverket Enheten för informationshantering

Kontakt
Sara Tedebrand
+46 010-7309523

Jobbnummer
6768661

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Arbetsmiljöverket (Av)

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Arbetsmiljöverket (Av):