Handläggare för sekretessbedömning och utlämnande av allmän hand
Säkerhetspolisen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Säkerhetspolisen i Stockholm,
Solna,
Linköping eller i
hela Sverige Nu söker vi en handläggare för sekretessbedömning och utlämnande av allmän handling som tillsammans med engagerade, erfarna och trevliga kollegor vill arbeta med intressanta och utvecklande arbetsuppgifter inom ramen för myndighetens viktiga uppdrag.
Vill du bidra till att skydda Sverige och vårt demokratiska samhälle? Hos oss får du arbeta i en mångfacetterad verksamhet där tillit, kollegialitet och professionalism värdesätts högt. Tillsammans gör vi skillnad - för ett säkert Sverige.
Ditt uppdrag
Handlingsoffentligheten är en grundpelare i vår grundlagsskyddade offentlighetsprincip. Utgångspunkten är att alla människor i vårt samhälle ska ha insyn i det arbete som myndigheter och valda församlingar utför och en begäran om utlämnande av allmän handling ska hanteras rättssäkert och skyndsamt. På Säkerhetspolisen är uppdraget centraliserat och sträcker sig över samtliga av myndighetens verksamhetsområden.
I den här rollen kommer du arbeta med handläggning och sekretessbedömning av begäran om utlämnande av allmän handling som berör myndighetens olika verksamheter. Uppdraget är varierande och dina arbetsuppgifter innefattar bland annat mottagande av begäran, genomgång av underlag, beredning av sammanställt material inför beslut, juridisk sekretessbedömning och svar på begäran.
Du kommer till en verksamhet som är välfungerande, rättssäker och effektiv med en välorganiserad handläggning som ger goda förutsättningar för att myndigheten ska kunna uppfylla lagstiftningens högt ställda krav på skyndsamhet. Hanteringen sker i nära samarbete med jurister vid myndighetens rättsenhet för vilka ärenden föredras och som sedan fattar myndighetsbeslut. Du kommer också samråda med andra myndigheter vid sekretessgranskningen, när det gäller handlingar som är upprättade vid dessa myndigheter.
Din kompetens
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom juridik och/eller stor erfarenhet av att arbeta med sekretessbelagd information och utlämnande av allmän handling. Du har erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet, ett genuint intresse för offentlighet och sekretesslagstiftning och håller dig uppdaterad på förändringar inom området.
Du har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift samt goda kunskaper i engelska. Vi ser positivt på om du har erfarenhet och vana av att eftersöka och samla information.
Dina egenskaper
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig med stort engagemang som är noggrann, uthållig och trivs med att arbeta rutinmässigt. Vi ser även att du är initiativrik, självgående och har en flexibilitet för den stora variation av ärenden som funktionen hanterar. Vi har ett regelbundet inflöde av ärenden som ska hanteras skyndsamt och det viktigt att du är strukturerad och planerar ditt arbete väl, även under hög arbetsbelastning. I arbetet kommer du ha många kontaktytor inom och utanför myndigheten och det är viktigt att du är serviceinriktad, förtroendeingivande och professionell med en god förmåga att skapa och upprätthålla goda kontakter. Du behöver också uppskatta ett nära samarbete med dina kollegor.
Vi arbetar i en händelsestyrd verksamhet med växlande tempo och du behöver vara flexibel och ha förmåga att växla mellan planerade och snabbt uppkomna uppgifter. Vi förutsätter en hög sekretessmedvetenhet.
Om Säkerhetspolisen
Säkerhetspolisen skyddar Sverige och demokratin, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Det gör vi genom att förhindra och avslöja brott mot rikets säkerhet såsom terrorism och spionage samt att skydda den centrala statsledningen.
Vi har drygt 1 400 medarbetare med olika bakgrund såsom polis, samhällsvetare, tekniker, administratör, språkvetare, jurist, ingenjör och psykolog. Tillsammans arbetar vi mot Säkerhetspolisens vision, "Ett säkert Sverige", för att värna det öppna och demokratiska samhället. Huvudkontoret ligger i Solna med verksamhet över hela landet.
Säkerhetspolisen värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten, och vi eftersträvar en jämn könsfördelning.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Publiceringsdatum2020-06-11KontaktVill du veta mer om tjänsten är du välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 71 20. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 71 29, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker duAnsökan sker via år hemsida
www.sakerhetspolisen.seAnsökan ska ha kommit in senast 2020-07-06.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-07-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökanAdressSäkerhetspolisen
Bolstomtavägen 2
17169 Solna
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Säkerhetspolisen (org.nr 202100-6594)
Bolstomtavägen 2 (
visa karta)
171 69 SOLNA
Jobbnummer 5261315
Observera att sista ansökningsdag har passerat.