Handläggare för myndighetsstyrning- Enheten för domstols- och åklagarfrågor

Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
2024-06-28


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Uppsala, Eskilstuna eller i hela Sverige

Enheten för domstols- och åklagarfrågor, Justitiedepartementet, Regeringskansliet

Vill du arbeta i händelsernas centrum med styrning, utveckling och uppföljning av myndigheter som är centrala för ett rättssäkert samhälle? Som medarbetare hos oss får du ett viktigt uppdrag med omväxlande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen. Varje dag.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten för domstols- och åklagarfrågor ansvarar för flera av rättsväsendets centrala myndigheter, bl.a. Domstolsverket, Åklagarmyndigheten, Ekobrotts­myndigheten, Rättsmedicinalverket, Justitiekanslern, Integritetsskyddsmyndigheten och Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden. Enheten ansvarar även för lagstiftning, bl.a. inom den centrala processrätten och åklagarväsendet, samt för internationella förhandlingar. Totalt består enheten av 28 medarbetare, varav sex arbetar med myndighetsstyrning och budgetfrågor.

Vi söker handläggare som ska arbeta med styrning, utveckling och uppföljning av enhetens myndigheter. Arbetet innebär bl.a. att ta fram regleringsbrev, förbereda myndighetsdialoger, göra olika verksamhetsanalyser och samordna ärenden som rör uppdrag till myndigheterna. Det innefattar även andra handläggande arbetsuppgifter inom enhetens sakområde kopplade till myndigheterna, till exempel att ta fram underlag och talepunkter till den politiska ledningen, bereda ärenden och driva processer inom enhetens ansvarsområden. Enheten har ett mycket brett uppdrag och vi arbetar tillsammans som ett lag för att genomföra det, du kan därför komma att bidra inom flera delar av enhetens verksamhet. Frågor med internationella inslag förekommer. Arbetet präglas dessutom av nära dialog och samarbete såväl inom enheten som med andra enheter inom departementet och Regeringskansliet samt med andra myndigheter.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Publiceringsdatum
2024-06-28

Bakgrund
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen, företrädelsevis med samhällsvetenskaplig inriktning, till exempel ekonomi, statsvetenskap eller juridik. Vi ser också att du har erfarenhet av arbete med myndighetsstyrning eller annat kvalificerat arbete i Regeringskansliet, och/eller liknande erfarenhet av arbete på central nivå vid en statlig myndighet. Vidare har du goda kunskaper i den svenska förvaltningsmodellen och dess processer samt mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Erfarenhet av arbete i Hermessystemet och den statliga budget­processen är meriterande.

Dina egenskaper
Arbetet kräver uthållighet och flexibilitet där du som handläggare behöver vara självständig och kunna strukturera, prioritera, samordna och ta initiativ till att driva dina processer framåt. Du har också en mycket god samarbetsförmåga och är lösningsorienterad. Även din analytiska förmåga behöver vara mycket god. Med det menar vi att du har förmåga att se övergripande samband och beskriva dess praktiska betydelse och konsekvenser på ett kärnfullt sätt.

Enhetens ansvarsområde gör att det ofta kan krävas snabba ställningstaganden i dagsaktuella frågor och du bör därför tycka att det är roligt att arbeta under förhållanden där du får vara beredd på det oförutsedda och rycka in där det behövs, även om tiden ibland är knapp. Som myndighets­handläggare kommer du att ha både interna och externa kontakter och det är betydelse­fullt att du kan skapa och bibehålla relationer. Mot bakgrund av att våra frågor kan ha internationell anknytning behöver du utöver svenska också kunna arbeta obehindrat på engelska. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering.

Övrig information
Vi erbjuder en eller flera tjänster, antingen som tillsvidareanställning eller tidsbegränsad anställning. Tillsvidareanställningar inleds med sex månaders provanställning.

Befattningarna är placerade i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Linda Billung som är enhetschef, på 08-405 47 58 eller Emma Pleiner som är biträdande enhetschef, på 08-405 33 61. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Ana Acosta på 08-405 39 42. Fackliga kontaktpersoner är Peter Munck för Saco och Catarina de Grad för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 18 augusti 2024.



Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.

Ersättning
. .

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-08-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)

Jobbnummer
8774526

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: