Handläggare för kvalificerat utredningsarbete till tillståndsenheten

Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
2023-05-16
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare för kvalificerat utredningsarbete till tillståndsenheten" (publicerad 2023-08-10) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Vi söker dig

Har du samhällsvetenskaplig akademisk bakgrund och vill jobba med kvalificerade och djupgående utredningar.

Tillståndsenheten inom socialförvaltningen söker nu dig med erfarenhet av utredning och myndighetsutövning för en spännande handläggartjänst med många utåtriktade kontakter där du får utgöra en viktig faktor för Stockholms företagare och i många av Stockholms festivaler och arrangemang.

Du kommer att jobba tillsammans med erfarna och engagerade kollegor med hög kompetens i ett prestigelöst och hjälpsamt arbetsklimat, med fullt fokus på sitt uppdrag att verka för en sund restaurangbransch.

Rollen som alkoholhandläggare

Som alkoholhandläggare vid tillståndsenheten utreder du självständigt ansökningar och tillsynsärenden gällande serveringstillstånd. Vid ansökningstillfället ska det sökande bolaget styrka att förutsättningarna för sökt tillstånd finns. Du utreder självständigt brister som kan påträffas vid tillsyn och föreslår administrativa åtgärder enligt alkohollagens bestämmelser och stadens riktlinjer för serveringstillstånd. Det är din uppgift att granska handlingar och ge stöd till sökande genom hela processen. För att skapa en trygg och säker restaurangbransch på lika villkor kontrollerar vi tillståndshavarnas personliga lämplighet, bolagens ekonomi och varifrån pengar kommer som finansierar verksamheterna.

Vi har i uppdrag att bekämpa ekonomisk brottslighet och en del i detta är den ekonomiska prövningen. Rollen som alkoholhandläggare innefattar utredning av ekonomiska frågor så som granskning av årsredovisning, bokföring, aktiebolagsregler och revisionsregler. Det ingår viss tillsyn ute på fält.

Du ingår i tillståndsenhetens alkoholsektion som för närvarande består av 17 handläggare med gedigen kompetens och med olika akademisk bakgrund däribland statsvetare, jurister ekonomer och socionomer. Du rapporterar till biträdande enhetschef.

Din kompetens och erfarenhet

Vi söker dig som har

- högskoleexamen inom juridik, ekonomi, statsvetenskap eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- arbetslivserfarenhet av ärendehandläggning och utredning
- arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning
- goda kunskaper i officepaketet
- god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har

- kunskaper i alkohollagen
- god förmåga att läsa och tolka lagtexter och domar
- arbetslivserfarenhet av bokföring och goda kunskaper i att läsa och förstå årsredovisningar och balansräkningar.

Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet, motivation och engagemang för tjänsten samt följande kompetenser: För att lyckas i rollen är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och är serviceinriktad, lyhörd och tillmötesgående. Du har förmåga och vilja att hjälpa andra samt anstränger dig för att vänligt leverera lösningar. Du är lugn och stabil oavsett omständigheter och agerar alltid professionellt utifrån ditt yrke och din roll. Eftersom du hanterar många typer av ärenden som ställer olika krav samt att trycket av ärenden tidvis är högt, är det viktigt att du är självgående och strukturerad, med god förmåga att planera och prioritera. För att trivas i rollen behöver du även vara flexibel och uppskatta att arbeta med ärenden av olika komplexitetsgrad, samt snabbt kunna ställa om och anpassa dig efter skiftande omständigheter.

Mer om oss på tillståndsenheten

Tillståndsenheten inom socialförvaltningen består av en alkoholsektion och en tobaksektion med en sektionsövergripande administration. Enhetens uppdrag är att säkerställa en god efterlevnad av alkohol- och tobakslagen i stadens restauranger gällande serveringstillstånd och försäljningsställen gällande tobakstillstånd. Kraven på service och rättssäkerhet i hanteringen är höga och vi ska på alla sätt hjälpa de företagare som vill bedriva sin verksamhet i Stockholms stad. Vi vill bidra till att skapa goda restaurang- butiks- och boendemiljöer för stadens medborgare samt bra förutsättningar för tillståndshavarna att konkurrera på lika villkor.

Vi erbjuder

Enheten präglas av ett positivt, prestigelöst och öppet klimat där vi har stort förtroende för varandras kompetens och engagemang för verksamhetens uppdrag.

Vår arbetsplats är belägen i Farsta centrum, nära tunnelbanan.

Vi tillämpar generösa flextidsramar och månar om möjlighet till ett flexibelt arbetssätt för att kunna kombinera yrkes- och privatliv. Som anställd i Stockholm stad erbjuds du även sommar- respektive vinterarbetstid, friskvårdsbidrag samt möjlighet till semesterväxling.

Läs gärna mer om Stockholms stad som arbetsgivare och våra förmåner:

https://start.stockholm/om-stockholms-stad/sa-arbetar-staden/staden-som-arbetsgivare/

https://jobba.stockholm/formaner/

Din ansökan

När du gör din ansökan kommer du få besvara ett antal urvalsfrågor som ligger till grund för vårt fortsatta urvalsarbete. I ditt personliga brev vill vi enbart att du beskriver kortfattat varför du stämmer bra in på vad vi efterfrågar i annonsen och varför du är intresserad av just den här tjänsten. Vi vill även att du berättar vad du kan bidra med utifrån dina tidigare erfarenheter.

Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill. Känner du igen dig i ovanstående beskrivning och är intresserad av en ny utmaning? Varmt välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2023-05-16

Övrig information
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/3169".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms Stad, Socialförvaltningen, Tillståndsenheten

Kontakt
Elise Landström, Biträdande enhetschef
08-50825054

Jobbnummer
7785692

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: