Handläggare bouppteckningen
Skatteverket / Administratörsjobb / Härnösand
2022-12-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare bouppteckningen" (publicerad 2023-04-06) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Härnösand,
Mark,
Kramfors,
Timrå,
Sundsvall eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skatteverket i Härnösand,
Mark,
Kramfors,
Sundsvall,
Sollefteå eller i
hela Sverige Trivs du med kundkontakt och vill skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som bouppteckningshandläggare får du ett omväxlande och lärorikt arbete som ger dig möjlighet att göra skillnad.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av varierande omfattning och komplexitet. Det innebär att du granskar och bedömer olika typer av bouppteckningsärenden.
Med stöd av lagar och regler gör du bedömningar och fattar beslut. Ärenden som du kommer hantera ställer krav på snabbhet och effektivitet. Många ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid.
Att ge service till våra kunder är en självklarhet. Du har dagligen kontakt med enskilda personer och professionella ingivare via telefon, e-post och brev. En viss del av administrativt arbete ingår.
På sikt kan det även bli aktuellt att arbeta med handläggning av arvsintygsansökningar.
Du kommer självständigt driva dina ärenden och samverka med andra. Vi arbetar utifrån ett teambaserat arbetssätt, vilket innebär att du arbetar nära dina kollegor och ni arbetar tillsammans mot gemensamma mål. I teamarbetet får du även själv ta ansvar och vara med och driva arbetet framåt. Du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.
Bouppteckningsverksamheten ingår i Folk- och fastighetsavdelningen på Skatteverket.
På vår sektion är vi cirka 15-20 personer. Din placeringsort är Härnösand.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår
https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat men samtidigt vara en bra lagspelare och stötta andra för att nå gemensamma mål
- vara hjälpsam, serviceinriktad och bemöta andra med vänlighet och respekt
- ha god analytisk förmåga göra bedömningar och fatta beslut
- kunna uttrycka dig enkelt och tydligt i tal och skrift
- vara flexibel och kunna ställa om mellan arbetsuppgifter och anpassa dig till ändrade förutsättningar i verksamheten
Du ska även ha:
- en pågående eller nyligen avslutad högskoleutbildning om minst 180hp (vid ansökningstillfället ska minst 150hp vara avslutade) inom ett för arbetet relevant område alternativt en avslutad gymnasieutbildning kombinerat med några års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet
Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av handläggande arbetsuppgifter inom bouppteckningen på Skatteverket. Det är även önskvärt att du har aktuell erfarenhet av familjerätt, antingen genom att ha läst kurser eller genom praktiskt arbete på exempelvis advokatbyrå eller begravningsbyrå alternativt har du aktuell arbetslivserfarenhet av kundmöten och service kopplat till egna ärenden och eget ansvar.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
I det här jobbet finns det på grund av arbetsuppgifternas karaktär i nuläget inte möjlighet att arbeta hemifrån.
På
https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-01-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/1087".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Skatteverket (org.nr 202100-5448)
Kontakt Eva M Månsson, sektionschef
070-6110336 Jobbnummer 7295065
Observera att sista ansökningsdag har passerat.