Handläggare alkohol- och tobak

Göteborgs kommun / Administratörsjobb / Göteborg
2025-08-05


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Orust eller i hela Sverige

Miljö- och klimatnämndens uppdrag är att vara drivande i stadens miljöarbete samt i skyddet av människors hälsa och miljön. I praktiken betyder det att miljöförvaltningen driver och samordnar stadens arbete inom den ekologiska dimensionen av hållbar utveckling och därunder stödjer och driver på arbetet med att genomföra stadens miljö- och klimatprogram och nyttjandet av stadens miljöledningssystem. Dessutom har vi i vår myndighetsroll ansvar för tillsyn, prövning och kontroll enligt bland annat miljöbalken, samt livsmedels-, alkohol- och tobakslagarna. Detta också med syfte att skydda människors hälsa och miljön. Mer information om miljöförvaltningen och Göteborgs stad hittar du på www.goteborg.se.

Publiceringsdatum
2025-08-05

Arbetsuppgifter
Miljöförvaltningen finns i renoverade lokaler i ett anrikt hus på Karl Johansgatan i Majorna och vi kan erbjuda dig en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Vi har engagerade medarbetare med breda, djupa och varierade kompetenser. Vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, semesterväxling, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.

Tillståndsenheten är en del av miljöförvaltningen inom Göteborgs Stad. Vi arbetar med tillsyn och prövning enligt alkohol och tobakslagstiftningarna. I dagsläget är vi cirka 25 medarbetare på enheten. Vi har olika erfarenhets- och utbildningsbakgrund på enheten och behöver nu komplettera med ytterligare en kollega som är kunnig inom ekonomi och utredningsarbete. På vår arbetsplats stöttar vi varandra och har ett gott samarbete. Vi arbetar kontinuerligt för att utveckla vår verksamhet för att ännu bättre kunna möta behoven hos våra medborgare och företagare i Göteborg. Vi söker nu dig som vill göra skillnad för folkhälsan och vara med och påverka vår utveckling.

Som handläggare på tillståndsenheten kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter bestå av att handlägga och utreda ärenden rörande tillstånd för servering av alkoholdrycker samt tillstånd för försäljning av tobaksprodukter. Därtill även planera och genomföra tillsyn enligt alkohollagen, lagen om tobak och liknande produkter samt lagen om tobaksfria nikotinprodukter. Eftersom ekonomisk lämplighet är en förutsättning för att sälja och servera alkohol respektive tobak så utgör finansiell granskning en stor del i våra utredningar. Arbetstiden är företrädesvis dagtid, men helg-kvälls- och nattjänstgöring förekommer regelbundet i samband med tillsyn.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskole-, eller universitetsutbildning inom juridik, ekonomi, offentlig förvaltning eller liknande. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med handläggning av serverings- eller tobakstillstånd. Du behöver ha körkort då resor i tjänsten förekommer.

Som handläggare ska du på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i en ansökan eller utredning. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information. Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du är balanserad, positiv och observant i ditt kundbemötande. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs.

ÖVRIGT
Intervjuer för tjänsten är planerade att starta från och med och vecka 37. Sista ansökningsdag är 19 augusti men vi gör löpande urval så skicka gärna in din ansökan redan idag.

Vill du veta mer om oss och vad vi gör, besök gärna vår Linkedin-sida: https://www.linkedin.com/company/miljoforvaltningen-goteborgs-stad

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-08-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C261165".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Miljöförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Emil Holmsten
031-367 91 07

Jobbnummer
9446563

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: