Handläggare - arbeta med migrationssamarbete med tredje länder
Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Ekerö,
Uppsala eller i
hela Sverige Migrationsenheten, Justitiedepartementet
Har du kunskap om migrationsfrågor och erfarenhet av utrikespolitiska eller internationella frågor? Vi erbjuder en roll i händelsernas centrum där du får utveckla och ta fram strategier inom migrationsområdet.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
I rollen som handläggare kommer du att arbeta med fokus på samarbetet med tredje länder kring breda migrationspartnerskap och återvändande. Arbetsuppgifterna är kopplade till att Regeringen har en ambition att intensifiera migrationssamarbetet med tredje länder. Det kommer bland annat ske genom intensifierad politisk dialog med berörda tredjeländer. Arbetet kommer också titta på hur återvändandet kan länka till andra relevanta politikområden såsom viserings-, handels- och biståndspolitiken. Som handläggare kommer du att utveckla arbetet och ta fram en strategi för hur arbetet ska tas framåt. Arbetet kommer ske i nära samarbete med Utrikesdepartementet, andra departement, ambassader, myndigheter och andra länder. Andra arbetsuppgifter inom enhetens arbete kan också förekomma.
Läs mer om vår verksamhet på
www.regeringen.se.Publiceringsdatum2023-02-24BakgrundDu har akademisk examen och erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller annan statlig myndighet. Du har även erfarenhet av arbete med utrikespolitiska/internationella frågor. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med att projektleda/driva processer samt arbete med migrationsfrågor. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift. Det är meriterande om du har kunskap om återvändandefrågor.
Dina egenskaper
Du har god analysförmåga liksom samarbetsförmåga. Du är kreativ, kommunicerar väl och har ett gott omdöme. Du är även kvalitetsmedveten, strategisk och strukturerad. Du bör trivas i en händelserik miljö med många kontaktytor och du har en förmåga att knyta och bibehålla samarbete med en bred av aktörer.
Övrig informationAnställningen kan innebära en tillsvidareanställning eller en tidsbegränsad anställning. En tillsvidareanställning inleds med sex månaders provanställning. Vid tidsbegränsad anställning kan det finnas möjlighet till fortsatt anställning. Tillträde snarast.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Sofia Östmark som är enhetschef på 08 405 42 79 eller biträdande enhetschef Henry Mårtensson på 08-405 30 74. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elin Hallström på 08 405 95 87. Fackliga kontaktpersoner är Anna Fridh Welin för Saco och Catharina de Grad för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 12 mars 2023.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-03-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Jobbnummer 7486417
Observera att sista ansökningsdag har passerat.