Gruppchef Polismyndighetens informationsförvaltning, Stockholm

Polismyndigheten / Chefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Södertälje, Sigtuna, Uppsala eller i hela Sverige

Polismyndighetens rättsavdelning har 900 medarbetare på flera orter i landet och ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning.
Sektionen för informationsförvaltning har 90 medarbetare och ansvarar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom informationsförvaltning. Det innefattar diarieföring, arkiv, utlämning allmän handling och skriftliga kanaler in och ur myndigheten. Inom vissa områden har sektionen även ett utföraransvar. I sektionen ingår också ansvar för nationell skanning och utskrift, uppbörds­hantering samt registerutdrag och registervård av centrala system. Inom rättsavdelningen finns även regionala informationsförvaltningar med registratorer och arkivpersonal.
Gruppen information och e-förvaltning 3 består av, cirka, fjorton medarbetare med flera specialister. I gruppen finns processledare för arkiv, e-arkiv, diarieföring och post. Processledare inom gruppen leder samverkansråd såsom arkivrådet, e-arkivambassadörer, postforum och registratorsrådet. Gruppen förvaltar polisens riktlinjer och handböcker inom ämnesområdet. I samband med utveckling och avveckling av it-system deltar it-arkivarierna i kravställningen så att polisen kan leva upp till kraven i offentlighetslagstiftningen. Gruppen är informationsägare för informationen i e-Arkivet och har ansvar för processerna i e-Arkivet - hur man ansluter system till e-arkivet, fördelar ärenden och lämnar ut uppgifter. Gruppen förvaltar e-Arkivet tillsammans med it-avdelningen. Här finns även ansvar för Polismyndighetens kontakt med tillsynsmyndigheten Riksarkivet.

Publiceringsdatum
2023-12-21

Dina arbetsuppgifter
Som gruppchef rapporterar du till sektionschefen samt ingår i sektionens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
Uppdraget som gruppchef med ansvar att styra och stödja Polismyndighetens informationsförvaltning innebär att arbeta mot uppsatta långsiktiga mål och resultat. Rollen handlar om att successivt och utifrån ramverk arbeta fram helheter. För att lyckas med uppdraget krävs hög samverkan med andra, inom och utom myndigheten.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
minst två års sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare eller liknande med personalansvar den senaste femårsperioden
goda kunskaper om författningar om informationsförvaltning samt andra relevanta författningar för offentlig förvaltning
erfarenhet av att leda inom en lagreglerad verksamhet
för funktionen relevant högskoleexamen/högskoleutbildning
erfarenhet av att ha drivit förändrings- och utvecklingsarbeten

Tjänsten kräver svenskt medborgarskap.
Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
erfarenhet av motsvarande roll inom offentlig verksamhet
erfarenhet av att arbeta med modern informationsförvaltning
chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå
erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
ingått i ledningsforum

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/
Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14
Övrig information
Anställning
Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
anställningen kan komma att inledas med en provanställning
placering i Stockholm

Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Ansökan
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 10 januari 2024 via e-post till jobb.na@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A720.656/2023 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-10
E-post: jobb.na@polisen.se

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten

Kontakt
Hr-konsult
Mirjana Daneskär
mirjana.daneskar@polisen.se

Jobbnummer
8344844

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: