Grundskollärare för elever i behov av särskilt stöd - CSI
Stockholms kommun / Grundskollärarjobb / Stockholm
2019-10-16
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Grundskollärare för elever i behov av särskilt stöd - CSI" (publicerad 2021-04-14) ⬅️
Visa alla grundskollärarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Publiceringsdatum2019-10-16BeskrivningHusbygårdsskolan söker Stockholms bästa lärare! Vi söker dig som utifrån kompetens och erfarenhet nu vill bygga nytt och vara med och forma en helt ny verksamhet för de elever som har stora behov av särskilda anpassningar.
I och kring arbetsgruppen finns höga ambitioner, god kompetens och aktiva stödfunktioner.
Vi har fått uppdraget att bygga upp och driva en av Stockholms kommunala grundskolors kommunövergripande särskilda undervisningsgrupper, CSI. Den första på Järvafältet. Verksamheten startade i augusti 2019 med ett mindre antal elever i de lägre årskurserna, för att succesivt under de närmsta åren bli en verksamhet för 30 elever i årskurserna 1-9. Uppbyggnadsfasen sker i nära samarbete med grundskoleavdelningen och relevanta samarbetspartner. Verksamheten bedrivs i nyrenoverade, ändamålsenliga lokaler som är avskilda men ändå mitt i Husbygårdsskolan.
Verksamheten har goda möjligheter att bli en kärnfunktion på Järvafältet som erbjuder en kompensatorisk och anpassad lärmiljö och undervisning. En kärnfunktion som längre fram kanske även kan stötta de kommunala grundskolorna på annat vis än att enbart erbjuda elever en adekvat och anpassad skolgång.
Dina arbetsuppgifterHusbygårdsskolan söker nu en lärare med huvuduppdraget att undervisa och bygga upp en kompensatorisk lärmiljö och undervisning för eleverna i åk 1-6. Vi söker en kreativ, lösningsfokuserad och lyhörd lärare med stor kompetens kring kognitiva teorier, lärmiljöer, undervisningsmetoder, förhållningssätt och arbetsmetoder för elever i behov av särskilt stöd.
Vi söker en lärare som ska undervisa och skapa övriga förutsättningar så att varje elev når sin fulla potential. Du bör vara bekväm med att undervisa i flera av grundskolans ämnen. Tillsammans med biträdande rektor, elevhälsoteam, handledare och befintlig personal kommer du vara med och skapa verksamheten. Det är vi tillsammans som kan göra skillnad!
Ett professionellt bemötande gentemot elever, vårdnadshavare och kollegor är en självklarhet.
Du bör ha en bred grundskollärarexamen och erfarhet av undervisning i flera av grundskolans ämnen i årkurserna 1-6
KvalifikationerDu har:
- Svenska obehindrat i tal och skrift.
- En humanistisk människosyn där barnet och eleven är i centrum.
- Lärarlegitimation.
- Ett lösningsfokuserat förhållningsätt och är kreativ i din undervisning.
- Hög social kompetens som innebär att du kan möta barn och vuxna från olika kulturer och i olika sammanhang.
- Stor erfarenhet av att bygga relationer och att du är lojal och uthållig i dina strävanden.
- En stor vilja att lära dig och utvecklas utifrån elevernas behov.
- Det är viktigt att du tycker om utmaningar och trivs med att ha många bollar i luften.
- En så bred ämnesbehörighet om möjligt.
- Erfarenhet av att undervisa elever i behov av särskilt stöd gärna i särskild undervisningsgrupp.
- Kunskap om kognitiva funktioner och dess inverkan på elevers lärande och utveckling.
- En vilja att jobba systematiskt och fortlöpande kartlägga elevernas utveckling och utmaningar.
Vi ser det som meriterande om du har dokumenterad specialpedagogisk kompetens.
Tycker du att det låter intressant? Vi vill gärna komma i kontakt med dig!
Som bilaga till din ansökan vill vi att du beskriver hur du planerar undervisningen för en mindre grupp av elever i åk 1-4 var samtliga elever har nedsatta kognitiva funktioner. Du får gärna beskriva konkret om tex klassrummets utformning, personalsammansättning, undervisningsmetoder och arbetsmaterial.
Kognitiva nedsättningar kan innebära begränsad förmåga att till exempel kunna:
- Fokusera uppmärksamhet och följa en instruktion för hur något ska utföras.
- Förstå tidsbegrepp, veta om det är dag eller natt och hur lång tid saker tar.
- Komma ihåg vad som är planerat.
- Hitta till en plats och veta var något är placerat.
- Organisera sina saker eller en aktivitet.
- Planera och överblicka tid, på kort och lång sikt, samt veta när något ska ske.
- Lösa problem som plötsligt uppstår och fatta beslut för vad som bör göras och hur.
Intervjuer kommer att ske löpande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: 200112 eller enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-11-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStockholms kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2019/6091".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Grundskoleavdelningen, Område 5, Husbygårdsskolan
Jobbnummer 4858599
Observera att sista ansökningsdag har passerat.