Förvaltningsrätten i Uppsala söker ordningsvakt
Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Uppsala / Väktarjobb / Uppsala
2025-05-05
Visa alla väktarjobb i Uppsala,
Östhammar,
Sigtuna,
Österåker,
Håbo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Uppsala i Uppsala,
Jönköping eller i
hela Sverige Förvaltningsrätten i Uppsala är en mellanstor domstol med ca 60 anställda och sitter i nya fräscha lokaler nära Centralstationen i Uppsala. Vi är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare i en mycket god arbetsmiljö.
Domstolen handlägger ett stort antal måltyper rörande tvister mellan enskilda och det allmänna, dvs stat, region och kommun, varav de vanligast förekommande är bistånd, socialförsäkring, skattemål och tvångsvårdsmål.
Vi arbetar aktivt med utvecklingsfrågor och vi strävar efter att vara en inkluderande arbetsplats med ett öppet och transparent arbetsklimat där våra engagerade och kunniga medarbetare trivs.
Förvaltningsrätten i Uppsala söker en ordningsvakt till vårt kompetenta team.
Publiceringsdatum2025-05-05Dina arbetsuppgifterSom ordningsvakt arbetar du på domstolens enhet för kansli, säkerhet och service och har den mycket viktiga uppgiften att tillsammans med domstolens säkerhetschef och de övriga ordningsvakterna ansvara för ordning och säkerhet i domstolens lokaler. Ordningsvakterna bemannar den fasta säkerhetskontrollen och receptionen samt ansvarar för larm och kamerabevakning och annan teknisk utrustning såsom salsteknik och övriga IT-system samt genomför brandskyddskontroller. I arbetet ingår till stor del såväl lokalhantering som administrativa uppgifter, exempelvis inköp och beställningar, hantering av nämndemän, posthantering, tekniskt underhåll av domstolens lokaler samt intern och extern service. Även vissa måladministrativa göromål kan till någon del komma att utföras av ordningsvakter. Det är av yttersta vikt att såväl besökare som medarbetare ska känna att domstolen är en säker, trygg och förtroendeingivande plats. För att uppnå detta behöver det regelstyrda och formella arbetet som ordningsvakt i alla lägen kombineras med ett inkännande, gott och förtroendeskapande bemötande. Vi söker därför en trygg person med utpräglad ansvars- och servicekänsla samt med en mycket god förmåga att arbeta situationsanpassat.
KvalifikationerVi söker dig som:
• Har fullgjord gymnasieutbildning.
• Har ett aktuellt förordnande som ordningsvakt enligt lag (2023:421) om ordningsvakter.
• Har erfarenhet av att arbeta med säkerhetstekniska system som till exempel larm- och passagesystem samt CCTV och brandskydd.
• Har erfarenhet av att arbeta med administration och uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift.
Vi vill även att du har följande erfarenheter och personliga egenskaper:
• Du har ett öppet och accepterande sätt och är trygg, stabil och lösningsfokuserad, även i stressade situationer.
• Du har arbetat som ordningsvakt i ett sammanhang där det i stor omfattning har ingått service och bemötande i kombination med säkerhetsarbetet och är ansvarstagande och tar egna initiativ.
• Du anpassar snabbt ditt beteende efter nya omständigheter och har en mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga.
• Du hjälper till att lösa problem och ger god service såväl internt som externt och du ser till helheten i säkerhetsarbetet och domstolens roll i medborgarnas tjänst.
• Du har vana av att arbeta med administration i olika administrativa system.
• Du uppvisar ett mycket gott omdöme vid uttalanden, ageranden och beslut och handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplaner, mål, policys och riktlinjer.
• Du har mycket goda IT-kunskaper då du som ordningsvakt är behjälplig med att hantera teknik för övrig personal och vid pågående förhandlingar.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för arbetet enligt ovan angivna kriterier. På grund av de särskilda regler som gäller för kroppsvisitation enligt 9 § lagen (1981:1064) om säkerhetskontroll i domstol ser vi gärna kvinnliga sökande till tjänsten.
För att bli aktuell för anställningen krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär bland annat att du står upp för demokratiska värderingar och agerar i enlighet med den statliga värdegrunden som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.
Gör så här
1. Bifoga CV och personligt brev. Motivera i det personliga brevet varför du söker anställningen och beskriv på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet.
2. Ladda upp underlag som styrker att du har slutförd gymnasieutbildning samt kopia på giltigt ordningsvaktsförordnande under övriga filer.
3. Ladda upp andra underlag som styrker dina tidigare erfarenheter.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-05-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "FUP 2025/79".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)
Arbetsplats Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Uppsala
Kontakt Säkerhetschef
Anna Cahling
018-431 63 20 Jobbnummer 9319071