Försörjningsstödshandläggare
Sigtuna kommun, Ekonomiskt bistånd / Socialsekreterarjobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Sigtuna,
Österåker,
Håbo,
Upplands-Bro,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Ekonomiskt bistånd i Sigtuna Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!
Rekryterande enheten ligger organisatoriskt under Socialförvaltning. Förvaltningen har ett brett ansvarsområde där myndighetsutövning och förebyggande insatser ingår, bland annat barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård, våld i nära relation, familjerådgivning, familjerätt, ekonomiskt bistånd och arbetsmarknadsinsatser.
Tjänsten ligger på enheten för Arbete och Försörjning inom ekonomiskt bistånd. Enhetens huvuduppdrag är att arbeta för att flera försörjningsstödstagare hittar en egen försörjning genom arbete och studier. Arbetet på enheten innefattar utredning och beslut om ekonomiskt bistånd, planering och uppföljning av arbetsmarknadsinsatser samt arbete kring etablering av nyanlända. Utöver huvuduppdraget har enheten ansvar för, dödsboutredning, förebygga och motverka bidragsbrott(FUT) samt boende med sociala kontrakt.
På enheter arbetar 30 kollegor.
Publiceringsdatum2024-01-24ArbetsuppgifterSom försörjningsstödshandläggare har du daglig kontakt med klienter som söker ekonomiskt bistånd och du är mån om att ge god service till varje enskild individ. Du ger rätt information om ekonomiskt bistånd, gör bedömningar om rätten till ekonomiskt bistånd och handlägger ansökningar. I arbetsuppgiften ingår att hjälpa klienter att skaffa BankID, Mobilt Bank ID och att stötta klienten i att använda digitala tjänster.
Hos oss får du möjlighet att arbeta i en lärande organisation som ständigt utvecklas och du har en viktig roll i utvecklingsarbetet .
KvalifikationerVi söker dig som:
• har högskole- eller universitetsexamen som arbetsgivare bedömer relevant för tjänsten eller flera års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter,
• har digital kompetens och är bekväm med att hantera svåra samtal med vuxna personer som har funktionsvariationer.
Som person är du flexibel och kan hantera olika situationer som uppkommer. Tidvis kan arbetsbelastningen vara hög och vi ser därför att du har hög arbetskapacitet och förmåga att fatta beslut trots ibland begränsad information eller svåra omständigheter. Du tycker om att arbeta i team, är noggrann och har en hög servicekänsla. Du har lätt för att sätta sig in i andras situation utan att ta över personens känslor.
Varmt välkommen med din ansökan.
ÖVRIGT
Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev.
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun!
https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.htmlVi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-02-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C174480".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sigtuna kommun (org.nr 212000-0225)
Arbetsplats Sigtuna kommun, Ekonomiskt bistånd
Kontakt Enhetschef
Olive Carlson
olive.carlson@sigtuna.se 08-591 26 693 Jobbnummer 8416605
Observera att sista ansökningsdag har passerat.