Försäkringsutredare till försäkringsadministrativa teamet, Göteb

Försäkringskassan / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Göteborg, Kungälv, Kungsbacka, Tjörn, Stenungsund eller i hela Sverige

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter
I ditt uppdrag ingår administrativa uppgifter inom sjukförsäkringen såsom att:

• Du svarar för bl.a. hantering av listor, externa förfrågningar, viss fakturahantering, posthantering i ärendehanteringssystemet, funktionsbrevlådan och konversationer.
• Du svarar för manuella utbetalningar
• Du utreder och beslutar om sjukpenninggrundande inkomst
• Du har kontakt med kunderna i telefon eller skriftligt
• Du administrerar medicinska underlag i ärendehanteringssystemet.

Som försäkringsutredare kan du även komma att handlägga ansökningar och fatta rättssäkra beslut om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga när verksamheten har behovet att dessa ärende handläggs av det försäkringsadministrativa teamet. Arbetet sker enligt en given process. De sökande har oftast redan börjat arbeta igen när de lämnar in sin ansökan.

I uppdraget kan även komma att ingå att du arbetar en del av din tid schemalagt med att ta emot samtal och frågor inom hela sjukförsäkringsområdet. I kontakterna identifierar du behov, ger information i ärenden och vägleder i Försäkringskassans självbetjäningstjänster. Kommunikationen sker via telefon.

Det är avgörande för uppdraget att du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra och att rätt information lämnas. Du ansvarar för att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Det ingår i dina arbetsuppgifter att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden. Ditt arbete följs upp kontinuerligt utifrån fastställda produktionsmål.

Som försäkringsutredare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter.

Som nyanställd får du en omfattande introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som olika stödfunktioner t.ex. specialist och försäkringsmedicinsk rådgivare.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• är handlingskraftig

Det är meriterande om du

• erfarenhet av administrativt arbete
• har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar
• har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har professionell erfarenhet av skriftlig och muntlig kommunikation
• har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team
• har erfarenhet av kundmöten via telefon i en tempofylld arbetsmiljö

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.



Publiceringsdatum
2019-05-28

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Placering för tjänsterna kommer att vara i vårt nybyggda kontor Tändstickan, där vi arbetar aktivitetsbaserat. Rekryteringsseminarium kommer att hållas den 24 juni.

Kontaktuppgifter för detta jobb
Rekryterande chef Lynn Ringborg, 010-119 26 78 för frågor om tjänsterna. HR-specialist Annika Sörensen, 010-111 66 00, för frågor om rekryteringsprocessen. ST Susanne Hallgren Linde, 010- 119 24 84, Saco-S Ulrika Oppmark, 010-119 28 62. Seko eliza.grundstrom@forsakringskassan.se

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast 10 juni 2019.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-06-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
4808407

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: