Fastighetsförvaltare med kompetens inom arrenden

Södertälje kommun / Fastighetsskötarjobb / Södertälje
2024-05-16
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Fastighetsförvaltare med kompetens inom arrenden" (publicerad 2024-06-20) ⬅️


Visa alla fastighetsskötarjobb i Södertälje, Salem, Ekerö, Nykvarn, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Södertälje kommun i Södertälje, Botkyrka, Sundbyberg, Stockholm, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Enheten Mark och Fastighet förvaltar kommunens markreserv och kommunalägda fastigheter; mark och byggnader. Vi driver olika typer av underhållsprojekt och handlägger väldigt många olika avtal. Vi samverkar med andra enheter både inom SBK, med andra kontor och företag inom Telgekoncernen, i olika mark- och fastighetsrelaterade frågor, samt servar medborgare med svar på olika frågor. Totalt förvaltar vi ca 900 objekt.
Vi är idag åtta medarbetare samt enhetschef och vill växa med fler förvaltare. Vi söker en erfaren fastighetsförvaltare som bl.a. har specialkompetens avseende Anläggningarrenden. Vi befinner oss på en konstruktiv resa där vi både bygger kultur, struktur och tydliggör vårt uppdrag - tillsammans.

Publiceringsdatum
2024-05-16

Arbetsuppgifter
I rollen som fastighetsförvaltare kommer du bli ansvarig för olika typer av objekt, där bl.a. avtalshantering, förhandling, kommunikation, underhållsplanering, upphandling och projektledning av mindre reinvesteringsprojekt, samt platsbesök, fakturaadministration och ekonomistyrning är återkommande arbetsuppgifter. Du kommer kommunicera med såväl arrendatorer som med leverantörer och andra interna och externa intressenter såväl muntligen som skriftligen och även samarbeta med våra fastighetsjurister, där frågorna så kräver.
Beroende på din erfarenhet och vår arbetsfördelning blir du även ansvarig för andra typer av utrednings-, samverkans- eller processfrågor. Erfarenheter av projektledning och ekonomi kommer underlätta ditt arbete som förvaltare. Systematisk dokumentation, ärendehantering och uppföljning är också viktiga och vanligt förekommande arbetsuppgifter. Vi delar även på ansvaret för enhetens funktionsbrevlåda, där både medborgare, föreningar och företag vänder sig till oss med olika frågor. Du rapporterar eventuella reinvesteringsprojekt månadsvis, och kommer också hämta information från vårt kartsystem och andra stödsystem, som underlag för ditt arbete, varför god digital vana är avgörande.

Vem är du?
Du har gedigen dokumenterad erfarenhet av fastighetsområdet inkl förvaltning, minst 10-15 års yrkeserfarenhet, och med stor kompetens avseende arrenden i synnerhet anläggningsarrenden. Du är nyfiken på att lära dig mer och bidra till ordning och reda, likabehandling och hållbar förvaltning i vår kommun. Du gillar att samarbeta och är bekväm med att möta och kommunicera med medborgarna, både vid platsbesök och via telefonsamtal. Du är trygg i dig själv och har förmåga att anpassa din kommunikationsstil efter olika personer och situationer, och bidrar till en vänlig och utvecklande arbetsmiljö.

Dina personliga egenskaper
• Du behöver vara mycket organiserad och ha hög förmåga att arbeta strukturerat, ända in i mål/avslut
• Hög samarbetsförmåga, sätter laget före jaget, är prestigelös, lärande och delar med dig av erfarenheter/frågor
• Du klarar att hantera parallella processer inkl oförutsedda frågor, samtidigt som du ändå inte tappar bort din övergripande prioritering med t.e.x. uppföljning och kostnadskontroll av en pågående renovering.
• Du skapar tydlighet och gillar att tillsammans med kollegorna hitta lösningar och vägar framåt, samtidigt som du tar ansvar för och driver dina uppgifter i mål. Du vågar fråga och be om hjälp vid behov.

Kvalifikationer
• Du har en eftergymnasial utbildning inom Fastighetsförvaltning (högskola eller yrkeshögskola), alternativt en utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer är motsvarande
• Fastighetsjuridisk specialkompetens avseende arrenden
• Behärskar svenska språket obehindrat i tal och skrift, då det krävs i det dagliga arbetet
• Datorvana, kunskap inom MS Officepaketet och stor vana att hantera digital information
• B-körkort
Meriterande:
• Kunskap inom LOU, PBL, Fastighetsjuridisk kunskap ledningsrätt och arrenden, särskilt anläggningsarrenden
• Minst 10-15 års dokumenterad yrkeslivserfarenhet inom relevant område; fastighetsförvaltning, projektledning
• Certifierad fastighetsförvaltare
• Erfarenhet av:
• fastighetssystem, gärna LEB
• projektledning samt projektstyrningssystem, gärna Antura
• myndighetsutövning och erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation
• ärendehanteringssystem/systematik
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi erbjuder dig
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer.
Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner
Vår arbetsplats är i stadshuset precis intill pendeltågsstationen. Här har du nära till Södertälje centrum, pendeltåg och bussar. Kontoret är aktivitetsbaserat och du hittar olika miljöer att använda beroende på dina arbetsuppgifter och samarbetsformer med kollegor. Vi har även möjlighet till distansarbete, del av arbetstiden, i samråd med din chef.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Välkommen till oss!
Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Södertälje kommun (org.nr 212000-0159)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Enhetschef
Åsa Demander
asa.demander@sodertalje.se
0852303857

Jobbnummer
8683718

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Södertälje kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Södertälje kommun: