Familjehemssekreterare till Östra Göteborg

Göteborgs kommun / Socialsekreterarjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Orust eller i hela Sverige

I stadsdelsförvaltningen Östra Göteborg arbetar cirka 1800 medarbetare tillsammans för att möta invånarnas behov av service. Stadsdelen Östra Göteborg omfattar områdena Bergsjön, Gamlestaden, Kortedala, Kviberg och Utby och här bor drygt 50 000 invånare. Stadsdelen har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsdelens struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt.

Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Östra Göteborg ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?



Publiceringsdatum
2020-05-05

Arbetsuppgifter
Familjehemsenhet 1 hör till sektor Individ- och familjeomsorg samt funktionshinder i Östra Göteborg. Här arbetar vi med familjehemsvård samt kontaktbistånd. Vår enhet består av 14 familjehemssekreterare, tre kontaktsekreterare, tre 1:e socialsekreterare samt en enhetschef. Nu önskar vi stärka upp på vår enhet med arbetet inom familjehem.

Som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda och handleda familjehem. Det innebär bland annat att åka på hembesök, göra intervjuer samt ge stöd i uppdraget. Fortlöpande dokumentation av arbetet ingår. Målet är att våra familjehem ska vara i egen regi och att de ska få ett kvalificerat stöd.

Vi har under en period arbetat med att utveckla tydliga strukturer då barn akut behöver placeras i jourhem, med syfte att skapa trygghet i samarbetet och för barnen. Detta har lett till att vi nu har ett team om tre familjehemssekreterare som ansvarar för våra jourhem och som hanterar färre ärenden, för att möjliggöra snabb hjälp och ett nära stöd. Teamet har ett nära samarbete med utredande socialsekreterare i det initiala eller akuta skedet, samt har även familjehem på sin tjänst för att fortsatt vara en naturlig del av arbetsgruppen. Nu är vi inne i en fas då vi ser över och stärker rekryteringen av familjehem i egen regi och enheten kommer fortsätta att utveckla och utforma detta arbete.

Vi värdesätter teamarbetet mellan barnsekreterare och familjehemssekreterare och har därför varje termin gemensam metod, teamdagar och trivseldagar. Våra kontor är placerade på samma våningsplan och övriga enheter som vi samarbetar med sitter i samma hus, vilket även det underlättar det dagliga samarbetet. Vi vill ta tillvara på den kapacitet och styrka som finns bland alla barn- och familjehemssekreterare och tror på att vi tillsammans kan åstadkomma mer!

Våra familjehem finns främst i Västra Götaland och Hallands län men även runtom i hela Sverige. Därför förekommer resor i arbetet. Även arbete på kvällstid förekommer.

På enheten får du kontinuerlig handledning och inom Göteborgs Stad erbjuds utbildningar, både för dig som familjehemssekreterare och för våra familjehem.



Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom, vi ser gärna att du har en relevant vidareutbildning som exempelvis Kälvestens intervjumodell samt BBIC.

Som familjehemssekreterare ingår det i ditt dagliga arbete att träffa familjer som är i behov av stöd. Det är därför viktigt att du har ett gott bemötande genom att lyssna på och skapa dig en förståelse för de människor du möter i din yrkesroll. Du trivs med att samarbeta, både tillsammans med kollegor inom enheten samt i din dialog med exempelvis brukare, uppdragstagare och andra myndigheter.

I din yrkesroll har du förmåga att vara lugn och stabil. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och du har lätt för att vid behov omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen. Du kan analysera flera möjliga lösningar och har förmåga att väga samman dessa till en bedömning.

I arbetet ingår resor och B-körkort är därför ett krav. Då tjänsten innefattar kommunikation samt dokumentation, krävs att du kan formulera dig på svenska språket, i tal och skrift. Goda datakunskaper är ett krav och kunskaper i Treserva ser vi som meriterande.

Välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

I Östra Göteborg arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Som anställd erbjuds du ett friskvårdsbidrag och även ett flertal rabatterade aktiviteter. Rökfri arbetstid tillämpas i hela förvaltningen.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-05-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Göteborgs kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A951898".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs kommun (org.nr 212000-1355)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Göteborgs Stad , SDF Östra Göteborg

Jobbnummer
5214703

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: