Familjehemssekreterare till Kontakt- och Familjehemsenheten

SDF Östra Göteborg / Administratörsjobb / Göteborg
2016-02-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare till Kontakt- och Familjehemsenheten" (publicerad 2016-02-25) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos SDF Östra Göteborg i Göteborg

I stadsdelsförvaltningen Östra Göteborg arbetar cirka 3300 medarbetare tillsammans för att möta invånarnas behov av service. Stadsdelen Östra Göteborg omfattar områdena Bergsjön, Gamlestaden, Kortedala, Kviberg och Utby och här bor drygt 47 000 invånare. Stadsdelen har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden.

Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Östra Göteborg ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?

Publiceringsdatum
2016-02-18

Arbetsuppgifter
Kontakt- och familjehemsenheten är en enhet inom sektor Individ- och familjeomsorgen samt funktionshinder i Östra Göteborg. Kontakt- och familjehemsenheten består av sex barnsekreterare och skolfam, sju familjehemssekreterare samt fyra socialsekreterare på kontaktverksamheten. Vi har precis delat oss i två enheter där den andra enheten arbetar enbart med ensamkommande barn och unga. Vi har två förste socialsekreterare och en enhetschef.

Vi är en trevlig och kompetent enhet som nu söker en familjehemssekreterare som vikarie för en av våra medarbetare som kommer att gå på föräldraledighet i vår.

Familjehemssekreterargruppen består av 9 personer inklusive 1:e socialsekreterare. Vi arbetar kontinuerligt med utveckling för att ge det stöd familjehemmen behöver. Våra familjehem finns främst i Västra Götaland men även runt om i hela Sverige och därför förekommer en del resor i vårt arbete.

Som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda, utbilda och handleda familjehem. Det innebär bland annat att åka på hembesök, göra intervjuer samt stötta familjehemmen i deras uppdrag. Du har ett nära samarbete med barnsekreterarna och tillsammans arbetar vi för att de familjehemsplacerade barnen skall få likvärdiga möjligheter som andra barn. Dokumentation ingår också i tjänsten.

Då familjehemssekreteraren besöker familjehemmen kan det förekomma arbete på kvällstid. Vi har flextidsavtal.

Hos oss får du möjlighet att jobba på en arbetsplats med god stämning och med ett väl fungerande samarbete. Vi är en enhet som vill arbeta med delaktighet och kvalitet på ett respektfullt sätt både inom enheten och gentemot våra brukare. Verksamheten är målstyrd och arbetet kring våra uppsatta mål är integrerat i verksamheten.

Kvalifikationer
Vi söker nu dig som är utbildad socionom och som vill arbeta inom familjehemsvården. Vi ser gärna att du har en relevant vidareutbildning som exempelvis Kälvestens intervjumodell samt BBIC. Tidigare erfarenhet av arbete som socialsekreterare med myndighetsutövning ser vi som meriterande.

Då tjänsten innefattar en hel del kommunikation samt dokumentation behöver du vara duktig på att formulera dig på svenska språket i tal och skrift. Goda datakunskaper är ett krav och kunskaper i Treserva ser vi som meriterande.

Det är viktigt att du har ett gott bemötande och att du är bra på att samarbeta, både tillsammans med kollegor inom enheten samt även i din dialog med exempelvis brukare, uppdragstagare och andra myndigheter. Som person behöver du vara lugn och stabil i stressade situationer samt ha en empatisk förmåga med tanke på att du i ditt dagliga arbete kommer att träffa familjer som är i behov av stöd. Du bör ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och vid akuta ärenden ha en förmåga att utifrån dessa omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och har en god analytisk förmåga som du använder till att göra goda bedömningar.

I arbetet ingår en del resor och B-körkort är därför ett krav.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

I Östra Göteborg arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsobefrämjande. Som anställd erbjuds du ett friskvårdsbidrag och även ett flertal rabatterade aktiviteter.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde snarast, enligt överenskommelse. Tjänsten är ett vikariat för en av våra medarbetare som går på föräldraledighet, men goda möjligheter finns till förlängning. , upphör: 2017-05-31 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-03-03
Ange följande referens när du ansöker: A544787
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Malin Normann, Enhetschef 031-3653559

Facklig kontakt
Julia Rem, SSR 031-365 30 36
Mikael Johansson, Vision 0707-806328

Företag
SDF Östra Göteborg

Adress
SDF Östra Göteborg
Box 47 107
40258 Göteborg

Kontorsadress
Förstamajgatan 2B

Jobbnummer
2678038

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från SDF Östra Göteborg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos SDF Östra Göteborg: