Familjehemssekreterare till Familjerätts- och familjehemsenheten
Kumla kommun, Gemensam annons sydnärke / Administratörsjobb / Kumla
2015-03-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare till Familjerätts- och familjehemsenheten" (publicerad 2017-08-08) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Kumla,
Hallsberg,
Örebro,
Askersund,
Laxå eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kumla kommun, Gemensam annons sydnärke i Kumla Hallsbergs kommun och Kumla kommun har sedan 2013 en gemensam familjehemsenhet. I enheten som är lokaliserad till Kumla arbetar tre familjehemssekreterare. Familjehemssekreterarna fungerar som familjehemmens och kontaktfamiljernas handläggare och ansvarar för att rekrytera, utreda, utbilda och handleda dessa. Uppföljning av insatser sker i samverkan med barnets socialsekreterare. Från juni månad kommer enheten även att handlägga familjerätt för Hallsberg och Kumla. Enheten leds av enhetschef med stöd av sakkunnig socialsekreterare.
Enhetens personal är anställda av Kumla kommun.
Publiceringsdatum2015-03-09ArbetsuppgifterDå en av våra familjehemssekreterare har gått vidare till tjänst som sakkunnig socialsekreterare för enheten söker vi nu en ny medarbetare. Familjerätts- och familjehemsenheten är en del av familjeenheten som består av 15 socialsekreterare samt öppenvården som består av 12 personal.
Som familjehemssekreterare blir dina huvudsakliga arbetsuppgifter att rekrytera, utreda, handleda och utbilda familjehem och kontaktfamiljer. Du kommer att vara familjehemmets/kontaktfamiljens handläggare vilket innebär att du kommer att samarbeta med barnets socialsekreterare.
Enheten arbetar för att vara en attraktiv uppdragsgivare för våra familjehem och kontaktfamiljer. En del i detta är att möjliggöra nätverkande mellan familjerna och att ge kunskapspåfyllnad, detta sker bl.a. genom cafékvällar och gemensamma aktiviteter. Som familjehemssekreterare ansvarar du för att planera och genomföra dessa aktiviteter.
Familjeenheten arbetar aktivt med att hela tiden utveckla verksamheten för barn, unga och deras familjer. För att kunna nå uppsatta mål och uppfylla behoven inom verksamheten tas varje år en kompetensutvecklingsplan fram för vår personal. På familjerätts- och familjehemsenheten kommer vi under 2015 att utbilda personalen i bl.a. Nya Kälvesten, IAS och Circle of Security.
KvalifikationerDu har en socionomexamen. Tidigare erfarenhet av arbete med barn och unga, familjehem och rekrytering av dessa är av stor betydelse. Utbildning och erfarenhet av BBIC och MI är meriterande.
Vi förväntar oss att du kan arbeta självständigt, är flexibel, har en god social förmåga samt att du är en ansvarstagande och engagerad person.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.
Sydnärke kommunerna gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-03-30
Ange följande referens när du ansöker: So nr 13/2015
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMalin Pöhner, Enhetschef 019-588192
Gabriella Mueller-Prabin, Verksamhetschef IFO Kumla 019-58 85 71
Facklig kontaktFackliga företrädare nås via kommunens servicece 019-58 80 00
FöretagKumla kommun, Gemensam annons sydnärke
AdressKumla kommun, Gemensam annons sydnärke
Torget 1
69231 Kumla
KontorsadressTorget 1 69231 Kumla
Jobbnummer 2196472
Observera att sista ansökningsdag har passerat.