Familjehemssekreterare med vissa familjerättsliga arbetsuppgifte

Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Sandviken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandviken, Gävle eller i hela Sverige

Barn- och ungdomsvården i Sandvikens kommun är inne i en spännande och aktiv utvecklingsfas! Genom flera parallella satsningar ökar vi medarbetares förutsättningar att ge det bästa möjliga stödet till de barn, ungdomar och familjer som kommer i kontakt med oss.

Familjehemsvården är i särskilt fokus för utvecklingsarbetet, med målsättningen att bland annat öka rekryteringen av och stödet till familjehem i egen regi. Vi strävar efter att bli bättre på att förebygga sammanbrott i placeringar och vill kunna säkerställa att alla familjehemsplacerade barn får sina rättigheter och behov tillgodosedda. Vi förstärker arbetet med vårdnadsöverflytt och samverkan mellan familjehemssekreterare och familjerättssekreterare. Sedan en tid tillbaka ingår därför familjehemssekreterare och familjerättssekreterare i samma enhet, med gemensam gruppledare och chef.
För närvarande pågår ett förvaltningsövergripande arbetsmiljöprojekt som bland annat innefattar en timmes reflektionstid per dag för socialsekreterare, inklusive familjehemssekreterare. Reflektionstiden ska nyttjas till valfri aktivitet, på valfri plats, med syftet att balansera de höga krav som finns i en socialsekreterares arbetsvardag. Målsättningen är att projektet ska permanentas under 2023.

Hos oss på individ- och familjeomsorgen har du goda möjligheter till kompetensutveckling och du är aktivt med i utvecklingen av verksamheten i enlighet med vårt uppdrag. Vi har regelbunden handledning i grupp. Vi har även en reflektionsgrupp som extra stöd för socialsekreterare som är nya i sin roll.

Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat:
• semesterväxling
• årsarbetstid
• friskvårdsbidrag
• hälsofrämjande aktiviteter
• extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
• personal- och fritidsföreningen Pulsen

Placerings- och familjerättsenheten är uppdelad i tre team:
• familjehem/familjerätt
• placering barn
• placering ungdom
Som stöd för familjehemssekreterare och socialsekreterare på placeringsenheten finns en enhetschef, två gruppledare, en specialistsocionom, en handläggarassistent samt en barn- och ungdomsassistent. Vi söker nu en familjehemssekreterare som kommer att ha vissa familjerättsliga arbetsuppgifter till teamet familjehem/familjerätt.


Publiceringsdatum
2022-02-04

Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera och utreda familjehem och kontaktfamiljer/-personer för barn och ungdomar. Du ansvarar för uppföljningen av familjehem och för att handleda och stödja dem i deras uppdrag i nära samarbete med barnets/ungdomens socialsekreterare. Den här tjänsten kommer att vara kombinerad, vilket innebär att du även kommer att utföra vissa familjerättsliga arbetsuppgifter såsom utredningar gällande vårdnadsöverflytt och samarbetssamtal. Du kommer att tillsammans med övriga teamet vara delaktig i utformandet av tjänsten, då detta är en del i det pågående utvecklingsarbetet.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen och bred erfarenhet av handläggning av familjehemsplacerade barn/ungdomar och familjerättslig handläggning. Du besitter god förmåga att tillämpa gällande lagstiftning. Handledarutbildning och tidigare erfarenhet av att handleda familjehem är meriterande samt erfarenhet av att genomföra samarbetssamtal.

Du har ett starkt barnperspektiv och ett stort engagemang för familjehemsplacerade barn och deras förutsättningar att få sina behov tillgodosedda under den tid de är placerade. Det är också viktigt att du är intresserad av metod- och verksamhetsutveckling.

Till tjänsten som familjehemssekreterare med vissa familjerättsliga arbetsuppgifter söker vi en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga, som kan arbeta självständigt såväl som tillsammans med kollegor samt bidra till ett gott arbetsklimat. Du har också god förmåga att skapa tillitsfulla arbetsallianser med olika typer av familjehem, familjer och externa samarbetspartners. Vidare har du fallenhet för reflektion och analys samt är skicklig på att fatta beslut och motivera dessa för olika mottagare. Du behöver vara bra på att uttrycka dig i tal och skrift, då arbetet innehåller höga krav på dokumentation.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
Om du känner att den beskrivningen stämmer på dig är du varmt välkommen in med din ansökan!

ÖVRIGT
I den här rekryteringen kommer vi att tillämpa fortlöpande urval, så vänta inte med att skicka in din ansökan!

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.

Som medarbetare i Sandvikens kommun har du ett av Sveriges viktigaste jobb. Hos oss arbetar 3000 superhjältar inom 200 olika yrken. Ledare och medarbetare som varje dag formar vår gemensamma framtid och bidrar till välfärden för Sandvikens 39 000 invånare.

I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "18-22".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sandvikens kommun (org.nr 212000-2346)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Kontakt
Gruppledare
Anna Hall
anna.janglund@sandviken.se
026-24 14 19

Jobbnummer
6310153

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen: