Familjebehandlare
Ljusdals kommun / Behandlingsassistentjobb / Ljusdal
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla behandlingsassistentjobb i Ljusdal,
Nordanstig,
Hudiksvall,
Bollnäs,
Söderhamn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ljusdals kommun i Ljusdal,
Hudiksvall,
Bollnäs,
Ånge,
Ockelbo eller i
hela Sverige Arbetsplats
Arbetsmarknads- och Socialförvaltningen i Ljusdal befinner sig i stark utveckling bland annat så tillämpar vi sju timmars arbetsdag. Vi söker dig som är intresserad av att arbeta med barn och deras familjer samt att arbeta i en arbetsgrupp med familjebehandlare med olika bakgrunder och erfarenheter i en dynamisk arbetsmiljö. Arbetsmarknads- och Socialförvaltningens resursteam är en öppen verksamhet för barn, ungdomar och deras föräldrar. Familjebehandlarna i resursteamet arbetar i huvudsak på uppdrag från socialsekreterare vid barn- och familjeenheten. Vi erbjuder också vissa öppna insatser som till exempel servicesamtal, stödgrupper för barn och stödgrupper för utövare av våld i nära relationer.
Publiceringsdatum2019-04-12Dina arbetsuppgifterDen huvudsakliga arbetsuppgiften innebär familjebehandling som ett beviljat bistånd från socialsekreterarna vid barn- och familjeenheten samt från socialsekreterarna vid familjerätten. Du arbetar med hela familjer eller enskilda individer utifrån behov och du har dokumentationsskyldighet. Arbetet utförs, utifrån behov, i resursteamets lokaler eller i familjernas hemmiljö. Familjebehandlarna ingår vid behov i team gällande strukturerad hemmabaserad familjebehandling och då ingår viss beredskapstjänstgöring. I arbetsuppgifterna ingår även att leda stödgrupper för barn vars föräldrar har missbruksproblematik, psykisk sjukdom eller svåra konflikter i sitt föräldraskap samt behandlande samtal med vuxna som är utsatta för eller utövare av våld i nära relation, enskilt eller i grupp. Ytterligare en arbetsuppgift är att närvara vid umgängen mellan föräldrar och barn där socialtjänsten eller tingsrätten bedömt att ett sådan behov föreligger. Syftet är då att övervaka umgänget och ge stöd till föräldrar och barn.
Kvalifikationer/utbildning
Lämplig högskoleutbildning kan vara till exempel socionom, socialpedagog, beteendevetare, specialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivare bedömer som lämplig. Meriterande är vidareutbildning inom området som till exempel familjeterapi, systemiskt arbete, anknytning, våld i nära relationer och stödgrupper för barn. Du bör ha erfarenhet av socialt arbete med familjer och kunskap om socialtjänstens uppdrag. Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrig informationVår arbetsgrupp består av individer med olika kompetens och erfarenheter, vi ser detta som en styrka i teamarbete och arbetet kräver god samarbetsförmåga. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser därför gärna manliga sökanden. Vid rekrytering är det viktigt för oss att teamets samlade kompetens gynnas. Provanställning under sex månader kan tillämpas. Körkort krävs. 2 tjänster.
Varaktighet och Sysselsättningsgrad
Tillsvidareanställning, heltid.
Tillträde snarast möjligt.
Upplysningar lämnas av
Enhetschef Lotta Eklund, 070-191 79 32.
Facklig kontaktFackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.
Sista ansökningsdag
2019-04-28
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.
Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Varaktighet, arbetstid
Heltid Provanställning 6 månader kan komma att tillämpas. Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-04-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktLotta Eklund
lotta.eklund@ljusdal.se 070-191 79 32
FöretagLjusdals kommun
AdressLjusdals kommun
Norra Järnvägsgatan 21
82780 Ljusdal
KontorsadressNorra Järnvägsgatan 21
Jobbnummer 4730215
Observera att sista ansökningsdag har passerat.