Erfaren ekonomicontroller till Upphandlingsmyndigheten

Upphandlingsmyndigheten / Controllerjobb / Solna
2024-12-20


Visa alla controllerjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Upphandlingsmyndigheten i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Vill du arbeta på en liten myndighet med ett stort uppdrag, att verka för sunda offentliga affärer för en hållbar framtid? Vi ger stöd och förmedlar kunskap inom offentlig upphandling och statsstöd till många olika aktörer inom offentlig, privat och idéburen sektor. Vi är också statistikmyndighet medansvar för att samla in, utveckla, förvalta och sprida statistik om offentlig upphandling.

Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. Idag är vi cirka 70medarbetare. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna Business Park, nära allmänna kommunikationer. Läs gärna mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.

Avdelningen för Verksamhetsstöd ansvarar för en stabil leverans av myndighetens arbete med ekonomi, verksjuridik, arkiv, registratur, inköp, lokaler och HR. Myndigheten eftersträvar en långsiktigt hållbar ekonomi som ger förutsättningar för långsiktig planering. Vi behöver nu förstärkning av en erfaren ekonomicontroller för att säkra vår löpande verksamhet och för att bidra i vårt utvecklingsarbete.

Publiceringsdatum
2024-12-20

Dina arbetsuppgifter
Som ekonomicontroller är du, tillsammans med en kollega, den sammanhållande länken inom ekonomiområdet på myndigheten. All löpande redovisning och löneadministration sköts av Statens Servicecenter, men dialogen med SSC är du ytterst delaktig i.

Du ansvarar, tillsammans med din kollega, bland annat för

• löpande ekonomisk uppföljning och analys av verksamheten
• budget och prognosarbete
• utveckling av nyckeltalsrapportering och beslutsunderlag
• ekonomirapporteringen till regeringen
• upprättande av policydokument och rutiner inom ekonomiområdet.
• utveckling av myndighetens interna kontroll och styrning
• stödja myndighetens chefer i ekonomiska frågor
• i viss mån stödja myndighetens medarbetare i vissa operativa ekonomifrågor, som fakturahantering, e-handel och utläggshantering.
• säkerställa att myndigheten följer gällande regelverk inom ekonomiområdet bland annat genom att kravställa och granska Statens Servicecenters leverans
• vara kontaktperson gentemot Statens Servicecenter.

Tjänsten innebär både självständigt arbete samt samordning och samarbete inom myndigheten och externt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

• högskoleutbildning inom företagsekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• minst tre års aktuell erfarenhet från kvalificerat ekonomiarbete inom statlig verksamhet
• goda kunskaper i redovisning
• mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av arbete i ekonomisystemet Agresso.

Om dig
Vi söker dig som trivs med att vara säkerställa en stabil leverans av myndighetens ekonomiska rapportering. Du har helhetsfokus och en väl utvecklad analytisk förmåga som gör det möjligt att kommunicera ekonomiska nyckeltal till resten av verksamheten. Du drivs av att skapa och utveckla väl fungerande processer och har en god förmåga att prioritera, effektivisera och strukturera ditt arbete. Du jobbar självständigt men trivs också i samverkan med andra och du bidrar till goda relationer med kolleger runt om i organisationen. I denna rekrytering kommer stor vikt att läggas vid personliga egenskaper, lämplighet och förmågor.

Anställningen
Vi söker en medarbetare för tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Så ansöker du
Tycker du att tjänsten låter intressant? Välkommen att skicka in din ansökan bestående av CV samt personligt brev via vårt rekryteringsverktyg. Sista ansökningsdag är 31 januari. Vi kan komma att använda tester i den här rekryteringen.

För mer information är du välkommen att kontakta:

Ann Eva Askensten, avdelningschef, 08-586 217 39

Henrik Grönberg, Saco-S 08-586 317 16

Anna Larka, ST 08-586 217 38

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-01-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Upphandlingsmyndigheten (org.nr 202100-6610)

Jobbnummer
9077391

Prenumerera på jobb från Upphandlingsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Upphandlingsmyndigheten: