Enhetschef till kanslifunktionen för Fondtorgsnämnden
Pensionsmyndigheten / Bankjobb / Botkyrka
2025-02-12
Visa alla bankjobb i Botkyrka,
Salem,
Ekerö,
Huddinge,
Södertälje eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Botkyrka,
Stockholm,
Gävle,
Gotland,
Söderhamn eller i
hela Sverige Vill du vara med och påverka framtidens pensioner och bidra till ett tryggt och hållbart fondtorg?
Fondtorgsnämnden är en liten myndighet med ett stort ansvar.
Som en av världens största upphandlare av fonder har vi genom vårt uppdrag möjlighet att göra skillnad. I rollen som enhetschef är du viktig i vårt arbete att upphandla fonder till det nya fondtorget för premiepensionen och därmed skapa de bästa förutsättningarna för en trygg och bra pension för miljontals svenskar. Som enhetschef hos oss kommer du att leda två team inom kanslifunktionen, ett team med verksamhetsutvecklare och ett team med jurister. Vi arbetar tillitsbaserat och stödjande, värdesätter samarbete, utveckling och trivsel och har en generös inställning till hybridarbete.
Fondtorgsnämnden är en statlig myndighet med uppdrag att upphandla fonder till premiepensionens fondtorg liksom att granska att fondförvaltare och fonder uppfyller villkoren i myndighetens fondavtal. Uppdraget innebär att vi kommer att upphandla fonder till ett värde av ca 1 000 miljarder kronor de kommande åren.
Publiceringsdatum2025-02-12Om tjänstenEnheten för strategi och utveckling (ESU) är en nystartad enhet inom kanslifunktionen för Fondtorgsnämnden med ansvar för verksamhetsutveckling och juridik.
Som chef tillämpar du ett aktivt och närvarande ledarskap där du motiverar, skapar delaktighet och förutsättningar för medarbetarna att tillsammans utveckla verksamheten. Verksamheten kräver ett gott tvärfunktionellt samarbete med andra enheter och du ansvarar för att utveckla samverkansformer. Rollen innebär att du leder, fördelar, prioriterar och följer upp arbetet inom enhetens sakområden. Kvalitetssäkring, upprätthållande av en betryggande intern styrning och kontroll samt verksamhetsutveckling och stöd till övriga medarbetare inom verksamhetsområdet är andra viktiga delar av ditt uppdrag. Tillsammans med övriga enhetschefer och kanslichefen säkerställer du att rutiner och processer implementeras och efterlevs. I arbetet ingår löpande kontakter med exempelvis nämndens ledamöter, fondförvaltare, Finansinspektionen och andra externa parter.
Du kommer att ha personal- och budgetansvar för 7-8 medarbetare, ingå i ledningsgruppen och rapportera till kanslichefen. Du har, tillsammans med kanslichefen och de andra enhetscheferna, ett helhetsansvar för att såväl enhetens uppdrag som myndighetens mål uppnås. I detta ligger att medverka i verksamhetens utvecklings- och förändringsarbete och i detta samverka med vår värdmyndighet Pensionsmyndigheten. Du ansvarar för att verksamheten bedrivs med hög kvalitet, effektivitet och kostnadsmedvetenhet.
ProfilVi söker dig som leder genom att föregå med gott exempel, som inspirerar genom att skapa förståelse för helheten och hur du och dina medarbetare bidrar till den. Du ger dina medarbetare förutsättningar att utveckla verksamheten och motiverar dem att nå gemensamma mål. Du är analytisk, strukturerad och kvalitetsmedveten samt har en vilja och förmåga att fatta beslut. Du har lätt för att skapa goda relationer såväl internt som externt. Du har mycket god kommunikativ förmåga, är både tydlig och lyhörd samt uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du motiveras av att bidra till samhällsnytta. Dina personliga egenskaper i rollen blir mycket viktiga och därmed något som vi kommer att lägga stor vikt vid.
Vi söker dig som har:
• relevant akademisk examen, exempelvis inom ekonomi, juridik eller liknande.
• flerårig erfarenhet från en ledande position och av ledarskap.
• erfarenhet av arbete med fonder och kapitalförvaltning - antingen inom den finansiella sektorn eller vid myndighet.
• erfarenhet av arbete med verksamhetsutvecklings- och förändringsarbete samt av arbeta i samverkan med både interna och externa parter för att åstadkomma resultat.
Det är meriterande om du har:
• kunskap om relevanta finansiella regelverk såsom exempelvis de regelverk som gäller för värdepappersbolag, fondbolag eller liknande.
• god kunskap om fondbolags centrala processer och moderna finansiella riskmodeller samt kunskap om regulatoriskt arbete inom fond-, finans- eller försäkringsbranschen.
• erfarenhet av kvalificerat utrednings- och analysarbete.
• erfarenhet av juridiskt arbete med avtalsrättsliga frågor.
• god förståelse för de särskilda krav på förhållnings- och arbetssätt som uppdrag inom statlig verksamhet kräver.
Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Vi skapar förutsättningar för våra medarbetare att vara aktiva med tillfällen för gemensam träning, och uppmuntrar friskvård som en viktig del i att skapa välmående på arbetsplatsen. Vårt nyrenoverade kontor ligger i vackra klockhuset i Tumba bruk, en unik kulturmiljö med flera historiska byggnader utspridda i vackra grönområden.
Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss
https://www.ftn.se/karriar.htmlBra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, tillträde snarast enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning om sex månader.
Den här tjänsten är placerad på vårt kontor vid Tumba i Stockholm.
Resor i tjänsten förekommer.
Din ansökan
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev.
Arbetspsykologiska tester kan komma att användas.
Har du skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2025-18".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)
Kontakt Erik Fransson
erik.fransson@ftn.se 010-4542914 Jobbnummer 9160330