Enhetschef inom boendestöd och personlig assistans

Borås kommun / Administratörsjobb / Borås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Borås, Bollebygd, Svenljunga, Ulricehamn, Alingsås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Borås kommun i Borås

Sociala omsorgsförvaltningen i Borås Stad ansvarar för kommunens funktionshinderverksamhet, socialpsykiatri-, och hälso- och sjukvårdsinsatser för nämnda målgrupper. Förvaltningen har cirka 1000 anställda och 45 chefer. Vi är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för de vi finns till för.

Nu söker vi dig som lockas av att testa på en helt ny enhetschefsroll i Borås stad! Du kommer att arbeta som enhetschef i en ny kombinationstjänst inom boendestöd och personlig assistans. Det är ett stimulerande chefsuppdrag med stort fokus på ledarskap, förändringsledning och att skapa en meningsfull vardag för personer med rätt till stöd enligt Lagen om stöd och service (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).

Nu söker vi dig som lockas av att leda medarbetare som varje dag bidrar till att öka livskvaliteten hos personer med funktionsnedsättningar!

Som enhetschef på sociala omsorgsförvaltningen får du en unik möjlighet att vara med och utveckla dina verksamheter mot förvaltningens nya mål, attraktiv arbetsgivare samt delaktiga och aktiva brukare.
Din nya arbetsplats är beläget mitt i centrala Borås där du sitter tillsammans med resten av förvaltningens enhetschefer. Här finns också närheten till stödfunktioner så som HR, Kvalitet och utveckling och Ekonomi.

Som enhetschef för boendestöd och personlig assistans har du verksamhetsansvar vilket innebär att du ansvarar för personal, arbetsmiljö, budget samt kvalitet och rättssäkerhet i verksamheten. Du kommer att ha personalansvar för cirka 25 medarbetare. Beroende på verksamhetens behov kan antalet medarbetare ändras under anställningstiden. Tillsammans med dina medarbetare ska du verkställa beviljade insatser och arbeta för att våra brukare ska få omsorg av god kvalité.

Utmärkande för tjänsten är att du kommer arbeta som enhetschef för två olika målområden. Du kommer samtidigt arbeta med att driva ett utvecklingsprojekt inom digitalisering av bland annat läkemedelsautomater, digitala samtal och uppföljningssystem kopplat till boendestöd.
Utifrån politiska och förvaltningsövergripande mål leder du dina medarbetare med ett nära ledarskap, följer upp och analyserar utfallet i dina enheter. Du kommer även samarbeta såväl internt inom förvaltningen som med externa parter och myndigheter. I tjänsten ingår det även administrativa arbetsuppgifter och schemaplanering tillsammans med samordnare.

Förvaltningen arbetar även med chef i beredskap vilket syftar till att medarbetarna ska möjlighet att nå chef med befogenheter att fatta beslut även utanför kontorstid. Detta sker på ett roterande schema fördelat på förvaltningens chefer.

Du är direkt underställd verksamhetschef och kommer ingå i ett härligt gäng om ca 10 engagerade enhetschefer inom sektionen för personlig assistans, boendestöd, LSS-team, Korttid och AKL.

För att lyckas och trivas i rollen har du en kandidatutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten samt tidigare erfarenhet av arbete i en ledande position. Erfarenhet inom boendestöd eller personlig assistans ser vi meriterande. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med förändringsledning kopplat till digitalisering. Körkort är önskvärt.

För oss är det viktigt att du som ledare har helheten i fokus och genom ett nära ledarskap har du förmågan att stödja, utveckla och engagera dina medarbetare i det dagliga arbetet och i utvecklingen av enheten. Du är strukturerad och drivs av nya utmaningar, har ett professionellt bemötande som genomsyrar ditt ledarskap.

Du förstår vikten av att vara tydlig i din kommunikation i alla led i organisationen. Du har en god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig flytande i svenska, både i tal och skrift.

Vi tror också att du har mod samt förmågan att motivera andra i ditt arbete för att nå förvaltningens mål om delaktiga brukare och attraktiv arbetsgivare.

För att kunna driva utvecklingen framåt krävs ett gott samarbete chefskollegor emellan och du är därför en god lagspelare. Utöver ditt eget ansvarsområde förväntas du att aktivt delta i förvaltningens utvecklingsprocesser där samverkan med andra verksamhetsområden och verksamheter är viktig.

Då du kommer att arbeta nära vår kärnpersonal är det även givetvis viktigt att du tycker om att arbeta med människor och delar vår vision om att det är genom delaktighet som vi når framgång.

Vi söker helt enkelt efter vilja och engagemang! Därmed kommer vi att lägga stor vikt vid ledarskapet och din kommunikativa förmåga att motivera och således utveckla verksamheten framåt tillsammans med oss.

Förutom ett meningsfullt arbete får du som chef i Borås Stad också ta del av ett gediget chefsutvecklingsprogram som ger dig som är ny chef i Borås Stad goda förutsättningar för ditt uppdrag. Som chef får du även tillgång till olika forum för dialog och stöd i ditt ledarskap. Borås Stad erbjuder också ett generöst flextidsavtal, semesterväxling och flera andra fina förmåner.

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare på heltid. Tillträde efter överenskommelse.

Publiceringsdatum
2022-11-03

Ersättning
Lön enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Borås kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "30:2022:89".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Borås kommun (org.nr 212000-1561)

Arbetsplats
Borås Stad

Kontakt
verksamhetschef
Jonatan Halling Moreno
033-35 86 76

Jobbnummer
7138056

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Borås kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Borås kommun: