Enhetschef för kvalitet och samordning

Trelleborgs kommun, Arbetsmarknadsförvaltningen / Administratörsjobb / Trelleborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Trelleborg, Vellinge, Svedala, Skurup, Malmö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Trelleborgs kommun, Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg

Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till en attraktiv arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.

Arbetsplatsen
Har du mod och drivkraft att bidra inte bara till det nödvändiga utan till det möjliga? Vill du vara en viktig aktör för att höja utbildningsnivån hos invånarna i kommunen, stödja och stimulera livslångt lärande samt erbjuda företagsservice i världsklass? Är svaret ja på dessa frågor har du goda förutsättningar att passa in i den profil som Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborgs kommun efterfrågar.

Förvaltningen har fått stor uppmärksamhet för sitt framgångsrika arbete och Trelleborgs kommun söker nu dig som vill vara med och leda denna relativt unga förvaltning som med utgångspunkt i sitt starka arbetsmarknads-och utbildningsperspektiv bidrar till att höja utbildningsnivån i kommunen, bidrar till tillväxt och gynnsam kompetensförsörjning, fler i förvärvsarbete bland trelleborgarna samt stark servicen till näringslivet.

Publiceringsdatum
2023-11-27

Dina arbetsuppgifter
Arbetsmarknadsförvaltningens uppdrag är att bidra till kompetensförsörjning och tillväxt genom att utbildningsnivån i kommunen ska höjas, arbetssökande ska kunna försörja sig själv och att arbetsgivare får tillgång till rätt kompetens. Den övergripande visionen är att vara motor för kompetensförsörjning och tillväxt och våra vägval fokuserar på att skapa förutsättningar för livslång lärande, möjliggöra kompetensflöden, självförsörjande individer och företagsservice i världsklass.

Inför 2024 genomförs en förändring i organisationsstrukturen som innebär att vi inför nya avdelningar och nya roller. Från och med 2024 kommer förvaltningen att bestå av tre avdelningar: Arbetsmarknad, Kvalitet och samordning samt Utbildning och näringsliv. I förvaltningen arbetar drygt 100 kompetenta och engagerade medarbetare.

Avdelning för kvalitet och samordning är nyinrättad och som enhetschef ansvarar du för gemensamma övergripande processer inom förvaltningen och tillsammans med medarbetare utgör verksamhetsstöd för chefer i förvaltningen. Övergripande processer som ingår i uppdraget är arbetet med nämndssekretariat, arkiv och registratur, övergripande resultatuppföljning, verksamhetsutveckling, kommunikation, marknadsföring, projektledning samt systematiskt kvalitetsuppföljning.

Uppdraget är nytt och du får möjlighet att tillsammans med förvaltningschef och kollegor utveckla och kvalitetssäkra verksamheten samt arbeta resultatinriktat mot våra mål. I uppdraget ingår ansvar för mål, ekonomi, personal, kvalitet och resultat samt ledning, styrning, samordning och utveckling av enheten. Rollen är både strategisk och operativ och du leder ca 8 medarbetare som i sin tur har olika specialistkompetenser.

I ditt chefsuppdrag är det viktigt att du, i samspel med chefer och medarbetare, skapar förutsättningar för kompetensutveckling, engagemang och arbetsglädje. Tillsammans arbetar vi för att våra arbetsdagar ska präglas av ett positivt arbetsklimat. Genom ett nära ledarskap skapar du team och kan vägleda, stimulera och kommunicera med medarbetarna samt ta tillvara deras kunskaper och erfarenheter.

Du ingår i förvaltningsledningen där du, tillsammans med chefskollegor, ansvarar för gemensam framdrift i verksamheten. I uppdraget som enhetschef ansvarar du för att omsätta förvaltningens grundläggande principer så att dessa genererar resultat. Du följer systematiskt processen och utvecklar flöden så att dessa möter medborgarens och arbetslivets förutsättningar. Strategisk samverkan med externa aktörer och aktivt nätverksbyggande samt arbete nära nämnden ingår i uppdraget.

Kvalifikationer
För uppdraget krävs relevant utbildning, kandidatexamen som arbetsgivaren bedömer som relevant för uppdraget. Minst tre års erfarenhet av liknande verksamhetsansvar på både operativ och strategisk nivå samt att du har erfarenhet av att ha arbetat som chef. Det är meriterande om du ingått i förvaltningsledningsgrupp och haft strategisk roll samt genomgått ledarskapsutbildning.

Du har drivit igenom utvecklingsprocesser i samverkan med andra och med goda resultat. Vi förutsätter att du har en hög digital ambition och kompetens. Då verksamheten är processtyrd ska du ha kunskap och erfarenhet kring att designa och följa upp processinriktat arbete.

Som person är du öppen, lösningsfokuserad och lyhörd. Du ska vara mål- och resultatinriktad, kommunikativ, strukturerad och arbetar utifrån helhetsperspektiv. I rollen krävs god förmåga att genom dialog skapa engagemang och delaktighet i verksamheten för att nå ett arbetsklimat där chefers och medarbetarnas kunskap och kreativitet tas till vara i utvecklingsarbetet. Samtidigt så krävs det förmåga att kunna balansera mellan det strategiska och det operativa uppdraget.

Vi lägger stor vikt vid att du är bra på att samarbeta och skapa goda relationer, eftersom avdelningens verksamhetsområden är mångfasetterade med många samverkanspartner.

Arbetstid och varaktighet
Heltid/tillsvidare

Tillträde
2023-02-01 eller enligt överenskommelse.

Kontaktperson för detta jobb
Förvaltningschef Maida Engqvist tel: 0410- 73 42 39.

Fackliga kontakter

Sista ansökningsdag
2023-12-12 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post.

Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-12-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/418".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Trelleborgs kommun (org.nr 212000-1199)

Arbetsplats
Trelleborgs kommun, Arbetsmarknadsförvaltningen

Kontakt
Maida Engqvist
0410-734239

Jobbnummer
8289195

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Trelleborgs kommun, Arbetsmarknadsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Trelleborgs kommun, Arbetsmarknadsförvaltningen: