Ekonomi- och styrningsavdelningen söker upphandlare

Finspångs kommun / Inköpar- och marknadsjobb / Finspång
2025-01-29


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Finspång, Norrköping, Linköping, Vingåker, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Finspångs kommun i Finspång, Katrineholm, Askersund eller i hela Sverige

Vill du jobba med oss?
Ekonomi- och styrningsavdelningen utgör kvalificerat stöd till kommunledning, sektorer och enheter när det gäller ekonomi- och uppföljningsfrågor av olika slag.

Avdelningen arbetar även med utveckling av målstyrning och kvalitetsfrågor samt e-handel, inköp och upphandling

Vad kan vi erbjuda dig?
Som upphandlare erbjuder Finspångs kommun dig ett intressant och utvecklande arbete med inköps- och upphandlingsfrågor i nära samarbete med verksamheterna.

Dina framtida arbetsuppgifter
Du kommer att vara en av två upphandlare hos Finspångs kommun som tillsammans ansvarar för samordning och utveckling av kommunens inköps- och upphandlingsbehov. Kommunen har en bra och tydlig struktur och för oss är det naturligt att tänka digitalt först. Det innebär att du i din roll som upphandlare även till viss del kommer att arbeta med förvaltning och utveckling av vår e-handelsportal.

Kommunens ramavtalsupphandlingar sker delvis i samarbete med Norrköpings och Linköpings kommun, och därutöver görs många egna upphandlingar av både ramavtal och kontrakt.

I rollen som upphandlare i Finspångs kommun ingår, förutom att projektleda upphandlingar från start till mål, att utveckla inköpsrutiner och implementera nya samt följa upp befintliga avtal.
Tjänsten erbjuder stor variation av olika upphandlingar i syfte att tillgodose kommunens behov för både tjänste- och varukontrakt.

Finspångs kommun har under 2023 infört en inköpsorganisation som du, tillsammans med din kollega, kommer att vara den sammanhållande länken för. I det arbetet ingår även att genomföra interna utbildningar om LOU samt kommunens avtal och inköpsrutiner. Du kommer även att vara en del i kommunens e-handlingsgrupp.

Vem är du?
Du har högskoleexamen eller YH-utbildning med relevant inriktning alternativt arbetslivserfarenhet som Finspångs kommuns bedömer likvärdigt.

Du har goda kunskaper om regelverket kring offentlig upphandling (LOU) och goda kunskaper av arbete med att upprätta avtal.

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av arbete med upphandlingar och/eller inköp inom offentlig sektor. Juridisk kompetens och erfarenhet av arbete i digitala upphandlingssystem, e-handelssystem, projektledning och strategiskt inköpsarbete ses också som meriterande.

Du ska på ett självständigt sätt kunna planera, genomföra och följa upp upphandlingsarbetet. Du är resultat- och lösningsorienterad. Arbetet är komplext och omfattar många olika processer, därför är det viktigt att du är strukturerad och noggrann och har hög integritet. Då arbetet omfattar många kontakter är det viktigt att du är verksamhetsorienterad och bra på att kommunicera med olika målgrupper. Du värdesätter att skapa goda relationer, samarbeta och ge god service. Du har god förmåga att kommunicera på svenska, både i tal och skrift, vilket gör att du kan skapa tydliga krav och avtalsvillkor och är van vid digitalt arbete.

Andra egenskaper som vi värdesätter att du har:

- God initiativförmåga
- God förmåga att arbeta självständigt
- Lätt för att samarbeta
- Noggrann och strukturerad
- Serviceinriktad
- Ansvarskännande med hög integritet

Vi driver Finspång framåt!

Finspång har ett rikt och varierat utbud av kultur, unika historiska miljöer och mötesplatser. Det är en levande industriort med ett starkt näringsliv med närhet till kringliggande städer. Tillsammans med näringslivet har Finspångs kommun fastslagit en gemensam vision att vi till år 2035 ska ha 30 000 invånare. Finspång utvecklas genom en drivkraft att möta samtiden och framtiden. Därför styrs kommunens verksamheter utifrån FN:s globala mål. Genom att agera lokalt för att påverka globalt vill vi bidra till en hållbar framtid för människor och miljö. Som medarbetare i Finspångs kommun är du vår viktigaste resurs. Du och dina kollegor förbättrar vardagen för andra - varje dag. Här får du möjlighet att göra skillnad, ge service till andra och ta ansvar för Finspångs utveckling. Tillsammans bygger vi stolthet och arbetsglädje på en arbetsplats som präglas av öppenhet och samarbete.

Vi har en förmånsportal genom företaget Benify; Fördel Finspång, där alla våra medarbetare får ta del av förmåner, rabatter och andra erbjudanden av många olika slag, exempelvis friskvårdsbidrag.

För att ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Finspångs kommun. I Finspångs kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa till annonsens kontaktperson som kommer att guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

Innan anställning i Finspångs kommun ska giltig identitetshandling visas.

Inför rekryteringsarbetet har Finspångs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-02-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/28".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Finspångs kommun (org.nr 212000-0423)

Arbetsplats
Ledningsstab, Ekonomi- och styrningsavdelning

Kontakt
Ann-Christin Ahl Vallgren
0122-85423

Jobbnummer
9132788

Prenumerera på jobb från Finspångs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Finspångs kommun: