Ekonom med erfarenhet av inköp och upphandling till miljöförvalt

Stockholms stad, Miljöförvaltningen / Företagsekonomjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla företagsekonomjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms stad, Miljöförvaltningen i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Stockholms stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Stockholm är en av Europas snabbast växande regioner och Stockholms stad har ca 910 000 invånare och beräknas redan i början på 2020-talet ha mer än en miljon invånare. Det ställer höga krav på oss som arbetar i Stockholms stad att bli ännu bättre. Därför behöver vi dig som vill utveckla verksamheten för stockholmarna och ett Stockholm i världsklass. Stockholms stad erbjuder spännande och utmanande arbeten med ett öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde.

Miljöförvaltningen är i huvudsak en tillsynsmyndighet med ansvar för miljötillsyn och livsmedelskontroll. Vi arbetar för att alla i Stockholm ska leva i en frisk och hälsosam miljö. Miljöförvaltningen är också ansvarig för att samordna stadens energieffektiviserings- och klimatarbete, bland annat med miljöbilar i Stockholm. Förvaltningen har också ansvar för övervakning av luft- och vattenkvalitet och övervakning av miljögifter.

Avdelningen för Verksamhetsstöd består av cirka 20 medarbetare fördelade på sex expertfunktioner, ekonomi, IT, juridik, kommunikation, personal samt arkiv och registratur. Verksamhetsstöd arbetar med att stödja och effektivisera förvaltningens kärnverksamhet genom att ta fram och upprätthålla administrativa rutiner och stödsystem och utgöra internkonsulter inom respektive expertområde. På varje funktion finns en samordnare. Avdelningschefen har det direkta personalansvaret och är din närmsta chef.

Ekonomifunktionen, som består av fem personer, ansvarar för förvaltningens centrala ekonomiuppgifter såsom budget, bokslut, ekonomisk uppföljning och verksamhetsuppföljning liksom andra ekonomirelaterade uppgifter. Funktionen har också ansvar för lokalfrågor och en del interna servicefunktioner. Delar av fakturahanteringen liksom vissa andra ekonomiska tjänster köps internt inom staden av serviceförvaltningen. Funktionen har en viktig roll i att ge kvalificerat stöd och service till förvaltningschefen och avdelningscheferna. Miljöförvaltningen har ett decentraliserat ekonomiskt ansvar. Ekonomifunktionen driver utvecklingsfrågor inom ekonomiområdet och verksamhetsuppföljning samt erbjuder även stöd vid förvaltningens inköp och upphandling.

Publiceringsdatum
2015-12-14

Arbetsuppgifter
Ditt arbete avser främst några huvudområden som redovisning, kundreskontra och förvaltningens upphandling och inköp. Du kommer också att bistå inom flera andra områden och arbeta med kontroller och avstämningar med mera inom funktionens övriga arbete. Förutom de arbetsuppgifter som nämns här kommer du att få fungera som ersättare för de övriga ekonomerna på funktionen när behov uppstår. Arbetet möjliggör tillfällen till fördjupning inom flertalet av de ekonomirelaterade arbetsuppgifter som förekommer inom förvaltningen samt möjlighet till arbete med analyser, fördjupning inom området inköp och upphandling, ekonomirelaterade utredningar, effektiviseringar av rutiner samt även projektarbete när behov uppstår.

En viktig del av ditt arbete kommer att vara redovisning vilket bland annat innebär att du kommer att ansvara för förvaltningens kodplan, göra bokföringsordrar, kontoavstämningar, rättningar och utföra olika slags kontroller bland annat av moms. Du kommer att ha ett huvudansvar för modellen för tidredovisning.

Du kommer att ha ett huvudansvar för förvaltningens kundreskontra vilket innebär en helhetssyn på processen alltifrån skapande av underlag till fakturering och uppföljning. Fakturaunderlaget skapas mestadels i försystemet Ecos som är integrerat med ekonomisystemet Agresso, i vilket faktureringen sker.

Du kommer att vara förvaltningens samordnare och stödperson för upphandling och inköp.

Du deltar på olika sätt vid månads-/tertials-/ och årsbokslut.

Du kommer att hålla utbildningar inom ekonomiområdet.

Du kommer att på olika sätt delta i arbetet med intern kontroll.

Som ersättare kommer du bland annat att arbeta med leverantörsreskontra och systemförvaltning av förvaltningens ekonomisystem.

Du kommer att arbeta med uppföljning och sammanställning med hjälp av Excel.

Kvalifikationer
Du har ekonomiutbildning på högskolenivå, helst med inriktning på redovisning och helst även god erfarenhet av redovisningsinriktat ekonomiarbete. Mycket av arbetet görs i Excel varför det är viktigt med avancerade kunskaper i detta program samt erfarenhet av hantering av stora datamängder. Det är meriterade med erfarenhet av ett modernt ekonomisystem, gärna Agresso. God svenska är ett krav och gärna också kunskaper i engelska.

Som person behöver du vara serviceinriktad eftersom du kommer att ha mycket kontakter ut mot förvaltningen i övrigt och även externt. Du kommer att ha en viktig roll inom ekonomifunktionen och i viss mån stödja även andra funktioner inom avdelningen och därför behöver du vara flexibel och ha bra samarbetsförmåga. Du måste klara en tidvis hög arbetsbelastning och kan även ta initiativ till utveckling. Arbetet kräver ansvarskänsla, noggrannhet och förmåga till analys och problemlösning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet.

Kvalifikationer
• Civilekonom el. motsvarande.
• Erfarenhet av redovisningsarbete.
• Kunskap om regler och tillvägagångssätt vid inköp och upphandling.
• God svenska.
• Avancerad kunskap om Excel.

Meriterande:

• Ekonomisystem gärna Agresso.
• Flerspråkighet, i första hand engelska
• Erfarenhet av hantering av stora datamängder med hjälp av IT-system.
• God kunskap om Lagen om offentlig upphandling (LOU).

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde omgående eller enligt överenskommelse. .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-01-17
Ange följande referens när du ansöker: A38019
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Mikael Nyberg, Avdelningschef 08-508 28 139
John Areschoug, Ekonomisamordnare 08-508 28 994

Facklig kontakt
Weronica Rydoff/SACO 08-508 28 963
Luis Lopez, (Vision) 08-508 27 929

Företag
Stockholms stad, Miljöförvaltningen

Adress
Stockholms stad, Miljöförvaltningen
Box 8136
10420 Stockholm

Kontorsadress
Flemingg. 4 10420 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2574851

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms stad, Miljöförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms stad, Miljöförvaltningen: