E-handelssamordnare med ansvar för administration, Nyköpings kommun
Nyköpings kommun - Centrala funktionen / Inköpar- och marknadsjobb / Nyköping
2025-04-11
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Nyköping,
Oxelösund,
Trosa,
Gnesta,
Flen eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Nyköpings kommun - Centrala funktionen i Nyköping Inköps- och upphandlingsenheten i Nyköping är en spännande och energifylld arbetsplats med nya utmaningar varje dag. Kommunens upphandlingsvolym är över 2 miljarder för drift och investeringar. Enheten består för närvarande av sex personer i rollerna Kategoriansvariga Upphandlare och Inköpscontroller. På kommunens divisioner finns ytterligare funktionsknutna resurser i form av inköpssamordnare som arbetar nära Inköps- och upphandlingsenheten.
Vi söker nu en E-handelssamordnare som en del i vår strävan mot ett digitaliserat beställningsflöde där tonvikt ligger på effektivitet, säkerhet och kvalitet.
I rollen som E-handelssamordnare har man möjligheten att delta i arbetet med att utveckla och bygga upp kommunens e-handelsflöde i nära samarbete med närmsta chef och Kategoriansvariga Upphandlare. Vi använder Kommers som e-handelssystem för det digitala köpflödet.
Publiceringsdatum2025-04-11ArbetsuppgifterSom E-handelssamordnare tillser du implementering, drift och underhåll av leverantörer, dess sortiment, prisfiler, produktbeskrivningar, produktbilder mm. I tillägg ingår det i arbetsuppgifterna att agera first line support till verksamheterna och deras beställare avseende tekniska likväl som praktiska problem som uppstår i beställnings- och leveransflödet via e-handeln samt gällande order, produkt och sortimentsfrågor.
Du kommer i första hand att i ditt arbete utgå ifrån strategiska beslut inom kategoristyrning gällande vilka leverantörer, avtal och sortiment som ska implementeras och arbeta på uppdrag av chefen för Upphandlingsenheten. Vidare arbetar du med att bistå med att ta fram rapporter och statistik i systemet på förfrågan samt rapportera och övervaka pris, sortiments och leveransavvikelser i systemet. Ansvaret innefattar allt från att säkerställa den löpande driften och systemadministrationen, till att ta fram strategier kring sortiment och utvecklandet av nya tjänster som underlättar beställningsflödet för kommunens verksamheter
Rollen är tudelad, vilket innebär att, utöver rollen som E-handelssamordnare kommer omkring 20 - 35% av tjänsten att innefatta ansvaret för Upphandlingsenhetens diarieföring, utlämnanden av allmänna handlingar, utskick av avtalsförlängningar, hantering av enhetens funktionsbrevlåda samt annan tillkommande administration.
KvalifikationerVi söker dig som har:
• Relevant högskoleutbildning alternativt YH-utbildning inom till exempel system/ /teknik/juridik/inköp eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Dokumenterade arbetslivserfarenheter som arbetsgivaren bedömer motsvara en önskad utbildningsnivå.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska såväl muntligt som skriftligt.
• Grundläggare förståelser för order och leveransflöden samt grundläggande systemkunskaper av relevant karaktär för uppdraget.
Det är dessutom högt meriterande om du har:
• Flera års dokumenterad verifierad praktisk erfarenhet av logistik och inköpsflöden som styrs genom e-handel eller annat inköps- eller ordersystem.
• Vana av att hantera och administrera omfattande sortimentslöden i form av artikel-, pris- och övriga sortimentsfiler så som produktspecifikationer, bilder eller annan produkt och sortimentsdata i affärssystem.
• Verifierbar erfarenhet av att agera support åt beställande parter internt eller extern, vilka behöver professionell hjälp med att lösa problem som uppstår i beställningsflödet.
• Erfarenhet av uppgifter relaterade till OSL hantering.
För att lyckas i rollen som E-handelssamordnare ser vi att du behöver vara både driven och självgående men också noggrann och kommunikativ. Då arbetet innebär mycket kontakter både externt och internt är det viktigt att du har hög social kompetens och att ständigt bidra till att lösa utmaningar du ställs inför.
ÖVRIGT
Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En snabbt växande kommun med hållbarhetsfokus och god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare.
Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en spännande tillväxtfas. Bland annat byggs Ostlänken som är en 16 kilometer ny dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. Det byggs också nya resecentrum: ett i centrala Nyköping och ett vid Stockholm Skavsta flygplats. Utvecklingen kommer att påverka vår region positivt under många år framöver, både när det handlar om arbetsmarknad och god medborgarservice.
Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 300 personer och vår breda organisation med många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer.
• Provanställning kan komma att tillämpas.
• Denna tjänst kan komma att krigsplaceras i kommunens krigsorganisation vilket innebär att kommunen säkerställer tjänsten vid höjd beredskap.
• För denna tjänst kan en säkerhetsprövning komma att göras enligt säkerhetsskyddslagen.
• Tester i tidigt urval kan komma att användas i denna rekrytering.
• När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker.
• Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
• Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk för redan anställd personal.
#LI-Hybrid
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-04-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C248705".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Nyköpings kommun (org.nr 212000-2940),
https://www.nykoping.se/jobb-och-arbetsmarknad/lediga-jobb/sa-har-gar-en-rekrytering-till/ Arbetsplats Nyköpings kommun - Centrala funktionen
Kontakt Upphandlingschef
Christopher Jonsson
christopher.jonsson@nykoping.se Jobbnummer 9282557