Doktorandtjänst i maskinkonstruktion: energieffektiva drivlinor

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Industriell teknik och managem / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Industriell teknik och managem i Stockholm, Södertälje eller i hela Sverige

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.

Verksamheten vid skolan för industriell teknik och management omfattar de ingenjörs-, teknik och ekonomivetenskaper som är nödvändiga för att kunna utveckla nya produkter, material och produktionsprocesser på ett tekniskt ledande, ekonomiskt lönsamt och miljömässigt uthålligt sätt. Skolans kunskapsområden är energiteknik, industriell design och innovation, produkt- och produktionsutveckling, materialutveckling, mikro- och nanoteknik samt industriell ekonomi, organisation och ledning.

Institutionen för maskinkonstruktion bedriver omfattande forskning och utbildning inom produktframtagningsområdet. Verksamheten spänner över följande områden: maskinelement, maskinkonstruktion, mekatronik, integrerad produktutveckling och industriell design

Publiceringsdatum
2013-02-17

Arbetsuppgifter
Forskningen kommer att handla om hur nya smörjmedel kan användas för att minska energiförluster i mekaniska system t.ex. drivlinor. Tribomekaniska kontakter i maskinkomponenter kommer att modelleras med hjälp av olika testriggar och tribometrar på nano-, mikro- och makroskalor. Ett brett spektrum av ytkaraktäriseringsmetoder kommer också att användas för att identifiera nötningsmekanismer och smörjmedels "interfacial" egenskaper. Projektet är en del av ett större internationellt samarbetsprojekt.

Kvalifikationer
Det är önskvärt att sökandena har civilingenjörs- eller masterexamina inom ett av följande områden: maskinteknik, farkostteknik, design och produktframtagning, teknisk fysik, kemiteknik, materialvetenskap eller motsvarande. Kandidaterna skall vara speciellt motiverade för vetenskaplig forskning, ha välutvecklade analytiska färdigheter för att självständigt kunna formulera och lösa problem samt gärna redan besitta forskningserfarenheter. God förmåga att kommunicera och förmåga att kunna arbeta i team är färdigheter som vi fäster stor vikt vid. Mycket goda kunskaper i engelska såväl muntligt som skriftligt är ett krav.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-03-25
Ansökan skall innefatta följande handlingar:
1.Curriculum vitae
2.Vidimerad betygsavskrift från högskola/universitet
3.Kortfattad redogörelse (på engelska) över varför sökanden vill ägna sig åt forskarstudier
Ange följande referens när du ansöker: M-2013-0139
Ansökan kan skickas till e-postadress: registrator@itm.kth.se

Kontakt
Sergei Glavatskih, professor 08-790 63 82 segla@kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson, SACO 08-790 70 58 lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Industriell teknik och management

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Industriell teknik och management
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1469312

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Industriell teknik och managem

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Industriell teknik och managem: