Doktorandstjänst inom vibro-akustik

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.

Publiceringsdatum
2013-02-17

Arbetsuppgifter
Detta doktorandprojekt finansieras av Vetenskapsrådet. Syftet med projektet är att utveckla en ny akustisk holografimetod för att identifiera och kvantifiera ljud- och vibrationskällor i närvaro av delvist absorberande ytor baserade på fältmätningar som endast täcker en liten del av det totala källområdet. Idag finns inga akustiska holografi-metoder som exakt kan identifiera vibro-akustiska källor under dessa förhållanden, eftersom de flesta baseras på antaganden om en oändlig källfri halvrymd och oändlig stor mätyta. I detta grundläggande projekt kommer vi att tänja gränserna för akustisk holografi genom att inkludera delvist absorberande ytor och därmed eliminera antagandet om en oändlig källfri halvrymd. Detta projekt öppnar nya och delvis okända möjligheter inom invers akustik. I synnerhet ges unika möjligheter att identifiera och kvantifiera buller- och vibrationskällor från däck- och väginteraktion, vilket kommer att bidra till en bättre miljö.

Kvalifikationer
Lämplig bakgrund till detta doktorandprojekt är civilingenjörsexamen i teknisk fysik, farkostteknik, elektroteknik, datateknik eller motsvarande examen. Sökande bör vara starkt motiverad att utföra forskningsstudier inom området invers akustik och ljudfältssyntes. Projektet kommer att kräva självständigt arbete utöver samarbetsförmåga och kreativt tänkande. Även goda muntliga och skriftliga kunskaper i engelska krävs.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Startdatum enligt överenskommelse.

Ersättning
Lönen följer KTHs policy för doktorander.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-03-11
Bifoga CV som PDF. Ange referensnummer i ämnesraden.
Ange följande referens när du ansöker: S-2013-0258
Ansökan kan skickas till e-postadress: ihallon@kth.se

Kontakt
Ines Lopez Arteaga, Professor +46 8 790 79 75 inesla@kth.se
Leif Kari, Prof. +46 8 790 7974 leifkari@kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson 08-790 70 58 lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1469305

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: