Doktorander i projekt om traumamedveten omsorg (TMO)
Lunds universitet, Institutionen för psykologi / Högskolejobb / Lund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Lund,
Lomma,
Staffanstorp,
Burlöv,
Kävlinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lunds universitet, Institutionen för psykologi i Lund Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Institutionen för psykologi utlyser två doktorandtjänster inom forskningsprojektet "Evidens kontra övertygelse: Kontrollerade studier av kort- och långsiktiga effekter av psykoedukativa interventioner i traumamedveten omsorg (TMO) för att främja barns hälsa och motståndskraft".
Projektet utvärderar effekterna av TMO genom en rad kvasiexperimentella, longitudinella studier som utformas i samarbete med stora aktörer i den sociala välfärdskedjan. Projektet genomförs i samarbete med Rädda Barnen, som också ansvarar för TMO interventionerna. Socialsekreterare, skolpersonal, familjehemsföräldrar och placerade barn ingår både i planeringen av projektet och som deltagare i studierna.
Doktorandprojektet
Doktorandprojekten kommer att knyta an till projektets studier. Samtliga studier utgör kontrollerade interventionsutvärderingar. De kombinerar metoder från utvecklingspsykologisk, klinisk, och epidemiologisk forskning, och beaktar det familjesystemiska och ekologiska perspektivet.
Doktorandprojektens fokus kommer att handla om effekter av utbildning i traumamedveten omsorg på några särskilda av studiernas utfallsvariabler. Dessa inkluderar bl.a. barns välbefinnande, anknytningstrygghet och beteende; familjehemsföräldrars attityd och beteende mot barnen, samt samarbete med medföräldrar; förskolelärares och socialsekreterares attityd och beteenden mot barnen, samt deras professionella trygghet. Psykologiska teorier av stor relevans för projektet är anknytningsteori med fokus på aktuella utvecklingar som t.ex. multipla omvårdnadsfigurer och omsorgsmiljöer, teorier och modeller om trauma, samt teorier om motståndskraft (resiliens). Som en del av forskningsprojektet genomförs doktorandprojekten i kontinuerlig kontakt och samskapande med Rädda Barnen och andra samarbetspartners inom välfärdskedjan, och i nära samarbete med andra deltagare i forskarteamet. I doktorandernas arbete ingår förberedelser för, och genomförandet av, datainsamling, datahantering (inklusive transkribering av intervjuer) och analys, samt rapportering av resultat. Datainsamlingen kan kräva resor inom Sverige. Även projektpresentationer i både samverkans- och nyttiggörande- syften ingår.
Utbildningen
Forskarutbildningen i psykologi omfattar 240 högskolepoäng, vilket motsvarar fyra års heltidsstudier. Utbildningen avslutas med att doktoranden försvarar sin doktorsavhandling vid en offentlig disputation. Den som anställs som doktorand skall ägna sig åt sin forskarutbildning. Bestämmelser om anställning som doktorand finns i Högskoleförordningen 5 kap 1-7 §§. Doktoranden förväntas att aktivt delta i forsknings- och undervisningsmiljön vid institutionen samt bör räkna med tjänstgöring med främst undervisning på högst 20 procent. Information om forskarutbildningen i psykologi finns att hämta på
http://www.psy.lu.se/studera/forskarutbildningBehörighet
Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har: avlagt examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Särskild behörighet för att antas till utbildning på forskarnivå i psykologi är fullgjorda kursfordringar om minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet psykologi på avancerad nivå, varav minst 15 högskolepoäng utgörs av examensarbete på avancerad nivå, eller motsvarande kunskaper förvärvade inom eller utom landet.
För fullständig annons se
https://lu.varbi.com/what:job/jobID:498165/?lang=seSamhällsvetenskapliga fakulteten är ett av Sveriges ledande kunskapscentra för forskning och utbildning inom samhällsvetenskap och beteendevetenskap och bedriver verksamhet i både Lund och Helsingborg.
Institutionen för psykologi kombinerar utbildning med forskning och har under senare år varit mycket framgångsrik i konkurrensen om externa forskningsmedel. Centrala forskningsområden är bl.a. arbets- och organisationspsykologi, klinisk psykologi, kognition, neuropsykologi, personlighet- och social psykologi samt utvecklingspsykologi.
Många av våra kurser är utvecklade i anslutning till forskningsprojekt och studenterna får möjlighet att ta del av aktuella forskningsrön från lärare som själva är aktiva forskare inom sina respektive områden. Vår utbildningsmiljö är sedan länge starkt internationaliserad.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: 2022-09-01 eller enligt överenskommelse Visstidsanställning till
Publiceringsdatum2022-04-11ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-04-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLunds universitet, Institutionen för psykologi
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PA2022/1288".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lunds Universitet (org.nr 202100-3211)
Arbetsplats Lunds universitet, Institutionen för psykologi
Kontakt Docent Elia Psouni, Projektledare
+46462228503 Jobbnummer 6527509
Observera att sista ansökningsdag har passerat.