Doktorand inom optimering av hjul- och rälprofiler
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap / Högskolejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap i Stockholm,
Solna eller i
hela Sverige KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.
Verksamheten vid institutionen för teknisk mekanik sträcker sig över ett brett spektrum av områden, från de mer grundläggande till direkta tillämpningar.
Under de senaste åren har vår forskning inriktats mer och mer mot multi-disciplinära problemställningar ofta i samverkan med andra forskargrupper vid KTH eller i internationella sammanhang. Miljön vid institutionen är internationell med studenter och lärare från många länder och kulturer. Doktoranden kommer att ingå i enheten för väg- och spårfordon och konceptdesign.
Projektbeskrivning
Forskarutbildningsämne: Farkostteknik
I kontakten mellan hjul och räl uppstår höga påkänningar och därmed nötning och utmattning. Optimerade hjul- och rälgeometrier kan minska påkänningarna och öka livslängden. Det har gjorts en hel del försök de senaste åren för att optimera dessa geometrier. I nästan alla studier antas nya hjul- och rälprofiler, men det är dock inte så relevant att bara titta på nya profiler då de slits ganska snabbt.
Projektet går ut på att inkludera både nötnings- och utmattningsprocesserna i den matematiska optimeringen vilket dock leder till numeriskt mycket krävande simuleringar. Man behöver därför införa en del förenklingar i processen som ändå inte nämnvärt minskar noggrannheten i beräkningarna. Målet är att utveckla optimeringsmodeller och, baserat på dessa, skapa ett verktyg som kan optimera hjul- och rälprofiler för ett givet system.
Beräkningsverktyget ska hjälpa både tågoperatörer och infrastrukturägare att minska underhållskostnaderna i systemet och öka tillgängligheten av tåg och infrastruktur, vilket ökar nyttan för hela järnvägssystemet.
Handledning: Doktoranden kommer att handledas av: Lektor Carlos Casanueva .
Vi erbjuder
- Möjligheten att doktorera i en dynamisk, internationell forskarmiljö i samarbete med industrin och framstående universitet världen över
https://www.kth.se/en/studies/phd/why-1.521017 - En arbetsplats med
https://www.kth.se/om/work-at-kth/en-arbetsplats-med-manga-formaner-1.467932 och månadslön enligt
https://intra.kth.se/anstallning/anstallningsvillkor/lon/doktorandstegen-1.572915 - Forskarutbildning vid ett lärosäte som är aktivt och stöttande i frågor som rör t.ex. arbetsvillkor, jämställdhet och mångfald samt studiemiljö.
- Arbete och studier i Stockholm med närhet till natur och hav.
- Arbete i en forskargrupp som jobbar mycket internationellt. I de flesta av våra projekt har vi samarbeten utanför Sverige.
Behörighet för antagning
För att bli antagen till forskarutbildning (kap 7 39 § högskoleförordningen) krävs att den sökande har grundläggande behörighet:
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
-
https://www.kth.se/en/studies/phd/admission-requirements-1.520175Som särskild behörighet krävs civilingenjörsexamen i Farkostteknik, Maskinteknik, Teknisk Fysik eller annan motsvarande utbildning med relevans för området. Gedigen erfarenhet inom spårfordonsteknik, fordonsdynamik och hållfasthetlära är meriterande.
Urval
För att lyckas med dina doktorandstudier på KTH behöver du vara målinriktad och ihärdig i ditt arbte. Vid urval av de sökande bedöms förmågan att:
- självständigt driva sitt arbete framåt,
- kunna samarbeta med andra,
- ha ett professionellt förhållningssätt och
- analysera och arbeta med komplexa frågor.
God förmåga till muntlig och skriftlig kommunikation på engelska krävs.
Efter behörighetskraven kommer stor vikt läggas vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.
Målexamen: Doktorsexamen.
Information om antagning och anställning
Endast den som antagits till forskarutbildning får anställas som doktorand. Den sammanlagda anställningstiden får inte vara längre än vad som motsvarar utbildning på forskarnivå på heltid under fyra år. En anställd doktorand kan i begränsad omfattning (högst 20 %) utföra vissa arbetsuppgifter inom t.ex. utbildning och administration. En ny anställning som doktorand gäller för högst ett år, anställningen får därefter förnyas med högst två år i taget
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på
https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.Doktorandsektionen (Tekniska högskolans studentkår)
Du hittar kontaktuppgifter till doktorandsektionen på
https://www.dr.kth.se/.Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Ansökan ska ha följande innehåll
- CV med relevanta professionella erfarenheter och kunskaper.
- Ansökningsbrev med en kortfattad redogörelse om varför du vill bedriva forskarstudier, om dina akademiska intressen och hur de relaterar till dina tidigare studier och framtida mål. (Max 2 sidor)
- Kopior av examensbevis och betyg från tidigare universitetsstudier och intyg på uppfyllda
https://www.kth.se/en/studies/phd/admission-requirements-1.520175 Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumentet inte är utfärdade på ett av dessa språk.
- Representativa publikationer eller tekniska rapporter. För längre dokument, bifoga gärna en sammanfattning (abstract) och en webblänk till den fullständiga texten
Publiceringsdatum2020-04-09Övrig informationJämställdhet, mångfald och avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.
För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering
https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning
ErsättningMånadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-04-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagKungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "S-2020-0526".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kungliga Tekniska Högskolan (org.nr 202100-3054)
Arbetsplats Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
Jobbnummer 5185144
Observera att sista ansökningsdag har passerat.