Doktorand i global topologioptimering av fordonsstruktur

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal magisterprogram.

Centre for ECO2 Vehicle Design har sitt säte på Skolan för teknikvetenskap och bedriver multidisciplinär forskning kring fordonskonstruktion med hänsyn till konkurrenskraft och miljöeffekter. Forskningen utförs i nära samarbete med svensk fordonsindustri och Centret erbjuder ett dynamiskt kontaktnät inom akademin så väl som med industri och myndigheter.

Publiceringsdatum
2012-02-12

Arbetsuppgifter
Doktorand för studier i global topologioptimering av fordonsstruktur för låg vikt, akustik och termiska egenskaper: Din uppgift blir att studera de motstridiga kraven på låg vikt, lastbärande förmåga, dynamik, vibrationer, akustik och värmeöverföring med målet att möjliggöra innovativ multifunktionell konstruktion på en globalt systemnivå.
Syftet är att studera konstruktionsmetoder som balanserar motstridiga funktionella krav relaterade till vikt, akustik, viibrationer, värmeöverföring och mått på miljöpåverkan i lastbärande strukturer. I ett tidigare arbete inom Centret har delar av problemet undersökts genom att ta sig an två underproblem sekventiellt (struktur och akustik) på systemnivå med multidisciplinära, parametriserade modeller i avancerade simuleringsverktyg. Studien visade att optimeringsproblemet var hanterbart, men att lösningen var starkt begränsad av det ursprungliga delproblemet och de villkor som ansattes i detta steg.

Detta doktorandprojekt kommer att bygga på tidigare erfarenheter och fokusera på ett optimalt funktionellt utnyttjande av en lämplig uppsättning undervolymer i tre dimensioner där varje volyms egenskaper bedöms i termer av integrerade, multipla funktioner. Ett exempel på forskningsfråga är hur man ska mäta undervolymernas effektivitet i termer av tex. töjningsenergi, kinetisk energi, dissiperad energi etc. för ett antal möjliga material som tillsammans bygger upp en typisk multifunktionell panel. En annan är att studera balansen mellan celluära material med öppna celler (bra för akustik, låg styvhet, hög dissipation) och sådana med slutna celler (bra för styvhet, styrka och värmeledning, låg dissipation) avseende utrymmesutnyttjande. Speciellt av intresse är fördelningen av solider, öppna cellmaterial, slutna cellmaterial och luft för att skapa ett multifunktionellt karosspanelkoncept med låg vikt som uppfyller krav på akustik, deformationer, värmeledning, kylning genom påtvingad konvektion och livscykelenergi.

Kvalifikationer
Den potentiella kandidaten skall ha en civilingenjörs- eller masterexamen inom maskinteknik, farkostteknik, teknisk fysik eller liknande. Grundläggande kunskaper i strukturmekanik, finita elementmetoder och akustik krävs och en specialisering i antingen hållfasthetslära, mekanik, akustik och vibrationer, optimeringslära eller kompositmaterial är en tillgång.

Kandidaten bör vara mycket motiverad att utföra vetenskaplig forskning och bör ha väl utvecklad analytisk och problemlösande förmåga samt intresse för miljöfrågor. Den sökande bör ha en god nivå i engelska både i tal och skrift.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse

Ersättning
Lönen fastställs enligt standardavtalet för doktorandanställning på KTH

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-03-12
Ansökan ska innehålla följande handlingar:
1.Obligatoriskt försättsblad (ladda ner från: Klicka på denna länk för att göra din ansökan
2.CV (max 2 sidor) med relevant utbildning och akademisk- eller arbetslivserfarenhet
3.Personligt brev (max 1 sida)
4.Betyg och examensbevis
Ansökan ska skickas per e-post till ihallon@kth.se . De ovan angivna dokumenten ska bifogas som word-filer eller pdf-filer. Ange referensnummer i ämnesraden.
Ange följande referens när du ansöker: S-2012-0249
Ansökan kan skickas till e-postadress: ihallon@kth.se

Kontakt
Per Wennhage, +46 70 620 64 34, wennhage@kth.se
Peter Göransson, 08-790 7963, pege@kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson, +46 8 790 70 58, lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1155702

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: