Content Marketing Specialist till Scania Sverige AB
Scania CV AB / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Scania CV AB i Stockholm,
Sundbyberg,
Huddinge,
Järfälla,
Sollentuna eller i
hela Sverige Är du en skicklig kommunikatör som vet hur man skapar relevant innehåll som når ut digitalt? Har du koll på content marketing, sociala medier, e-postmarknadsföring och den digitala utvecklingen? Vet du hur man skapar nyfikenhet och engagemang i såväl interna som externa kanaler? Känner du igen dig så är du kanske den vi söker.
Om jobbet
Till vår marknadsförings- och kommunikationsavdelning söker vi en kreativ och självgående content marketing specialist. Du brinner för att skapa innehåll och kan bidra med dina styrkor inom produktion av text, bild och video, till allt från nyhetsbrev, sociala medier-inlägg och annonser till redaktionellt innehåll. Du ansvarar även för våra sociala medier-kanaler, vilket inkluderar publicering, monitorering, annonsering och analys. På vår avdelning, ett glatt gäng på 10 medarbetare, ansvarar vi för både extern och intern kommunikation för ett av Sveriges mest välkända varumärken. Du kommer att ingå i vårt content team som drivs av vår Content Marketing Manager som du även har ett nära dagligt samarbete med.
Exempel på arbetsuppgifter
• Planera och producera content i nära samarbete med content teamet - bild, text och filmer anpassade för sociala medier, webbsidan scania.se och vårt intranät.
• Under redaktionsmöten bidrar du med din lyhördhet för aktuella frågor och händelser i branschen och kan snabbt fånga upp dessa i ditt arbete.
• Stötta implementeringen av marketing automation verktyget Marketo och ansvara för produktion och utskick av nyhetsbrev.
• Skapa, hantera och optimera olika kampanjer, inlägg och annonser för plattformar som Google, Youtube, Facebook, Instagram, LinkedIn med flera.
• Ansvara för digital kommunikation på våra events och mässor, där det ingår flera resdagar och du är ofta den som är först på plats och sist kvar efter eventet.
• Ansvarig för att vår visuella identitet efterlevs i samtliga produktioner.
• Vara med och rapportera KPI:er för digital marknadsföring, identifiera områden för förbättringar och proaktivt komma med lösningar för pågående och avslutade kampanjer.
Ovanstående kommer i grunden vara dina primära ansvarsområden men kommer att kompletteras med många varierande arbetsuppgifter och en utmanande och dynamisk vardag.
Kvalifikationer / Din profil
För att lyckas i rollen så har du en bred fallenhet för marknadsföring, reklam och digital utveckling. Du har en bakgrund inom kommunikation, erfarenhet av B2B-marknadsföring och kan arbeta självständigt. Du måste brinna för att skapa innehåll som fångar, informerar och imponerar. Text, filmer, foton - online och offline. Viktigast av allt är att du är en proaktiv, utåtriktad och initiativtagande lagspelare.
Branscherfarenhet är meriterande, men inte nödvändigt, så länge du har modet att lära känna vår organisation och bransch riktigt väl och förstå det stora engagemang den präglas av. Du är kreativ och självgående samt förstår psykologin bakom kundbeteende och köpbeteende - detta tar du hänsyn till när du planerar för integrerad kommunikation.
Vi talar och skriver på svenska och engelska vilket gör att du behöver behärska bådadera. Vi söker dig med högskole- eller universitetsutbildning med inriktning kommunikation eller journalistik och med flerårig erfarenhet inom området, med en tydlig track record inom content marketing, sociala medier samt text- och filmproduktion.
Följande kunskaper är meriterande: Photoshop, Meta Business Suite, Social Bakers, Adobe analytics, Marketo, Premiere Pro eller annat filmredigeringsverktyg och Asana. Vi ser gärna att du har erfarenhet av annonsering på sociala medier och på Google Ads, Facebook Ads Manager, LinkedIn Campaign Manager och YouTube Studio.
Vi erbjuder
Du kommer att ingå i ett dynamiskt och starkt team, där vi arbetar nära, men självständigt och fokuserat. Hos oss är det högt i tak och vi testar gärna nya idéer, men respekterar de traditionella disciplinerna, och har alltid våra målgrupper och engagerade gemenskap i åtanke.
Vi erbjuder en spännande och mångsidig vardag med en av marknadens största leverantörer av lastbilar och bussar. Vi är mitt uppe i en spännande utveckling vad gäller digital transformation och vi ligger i framkant av skiftet mot ett hållbart transportsystem.
Hos oss får du frihet med ansvar i en informell arbetsmiljö. Vi erbjuder en lön som matchar kvalifikationer, attraktiva personalförmåner och en hel portal fylld med olika personalförmåner som anställd på Scania Sverige.
Ytterligare information
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Janna Björneskog, Chef Kommunikation, telefon: 073-668 69 33.
Ansökan ska innehålla personligt brev, CV och relevanta betygskopior. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningsperioden. Vi ser fram emot att höra från dig!
Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav knappt 1 000 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt inom Gävleborg, Dalarna, Södermanland och Västmanland. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2022 registrerade Scania Sverige 2 462 tunga fordon till en marknadsandel på 40,6%, därtill registrerade Scania Sverige 239 Scaniabussar.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-03-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Scania CV AB (org.nr 556084-0976),
https://www.scania.com Arbetsplats Scania
Jobbnummer 7576324
Observera att sista ansökningsdag har passerat.