Commercial Manager till OPO Scandinavia i Malmö

EQuality Rekrytering & Interim AB / Chefsjobb / Malmö
2025-12-02


Visa alla chefsjobb i Malmö, Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Vellinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos EQuality Rekrytering & Interim AB i Malmö, Lomma, Vellinge, Landskrona, Höör eller i hela Sverige

OPO Scandinavia grundades 1996 i Höllviken för att erbjuda prisvärda bågar med modern, eftertraktad design. Den entreprenörsanda som en gång skapade bolaget har lett fram till att vi idag kan erbjuda en av marknadens bredaste produktportföljer.
Om rollenIdag är OPO en uppskattad leverantör och duktiga på att bygga långsiktiga relationer med sina kunder. Samtidigt ser företaget en stor möjlighet att arbeta mer fokuserat med affärsutveckling, både på exportmarknader och etablerade marknader. Idag är Finland och Sverige de största marknaderna, tätt följt av Norge och Danmark.
Huvudfokuset för rollen som Commercial Manager är affärsutveckling - särskilt för nya kunder - men även för befintliga storkunder. Rollen är både operativ och strategisk. Strategi kommer att sättas i samråd med VD och genomföras av Commercial Manager tillsammans med säljorganisationen.
Rollen har även ledaransvar för två direktrapporterande, en Account Manager Export och en Sales Team Lead som både har ett eget säljansvar samt leder tre säljare. Förutom att leda och arbeta med affärsutveckling, så ska Commercial Manager vara en närvarande ledare för sitt team.
Rollen rapporterar direkt till VD och ingår i företagets ledningsgrupp.
Arbetsuppgifter:
Affärsutveckling på nya och befintliga kunder (KAM-ansvar på befintliga storkunder)
Skapa exportstrategi tillsammans med VD och exekvera på denna med organisationen
Analysera, följa upp och leda mot försäljningsmål och försäljningsbudget inkl. ansvara för eventuella korrigerande actions
Coacha och leda två direktrapporterande och ha det övergripande ansvaret för företagets försäljningsarbete (i nära samarbete med Sales Team Lead och VD)
Löpande dialog med agenter i Norge och Finland
Delta i den strategiska utvecklingen av vårt erbjudande till våra kunder
Samarbete med marknadsavdelningen avseende mässplanering och eventuella kampanjer
Delta i ledningsgruppens övergripande strategiska arbete för OPO:s fortsatta framgång
Vidareutveckla och sätta rutiner för säljkårens arbete med CRM systemet Microsoft Dynamics 365
Erfarenheter och kvalifikationer

Publiceringsdatum
2025-12-02

Kvalifikationer
Eftergymnasial utbildning
Jobbat med strategisk försäljning till större konton (ej bara butik)
Obehindrad svenska och engelska i tal och skrift

Meriterande:
Ledarskapserfarenhet
Erfarenhet från optikbranschen
Erfarenhet av exportförsäljning och/eller affärsutveckling
Erfarenhet av att ha arbetet med CRM-system, gärna Microsoft Dynamics 365


Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har en gedigen kommersiell erfarenhet och brinner för nykundsbearbetning och affärsutveckling. Du är en do:er som gärna kavlar upp ärmarna. Du är lösningsorienterad med en kreativ ådra - i rollen kommer du både att ta fram strategier och genomföra dem. Vi ser gärna att du är analytiskt lagd och har stor vana att arbeta med försäljningssiffror och annan data. Som person är du kommunikativ och prestigelös.
Som ledare är du en kulturbärare som både inspirerar dina medarbetare samtidigt som du ger tydlig riktning - inte minst vad gäller insatser kopplade till affärsutveckling.
Om OPO Scandinavia
OPO Scandinavia formger, marknadsför och säljer glasögonbågar, tillbehör och verktyg till optikbranschen.
OPO Scandinavia grundades 1996 i Höllviken för att erbjuda prisvärda bågar med modern, eftertraktad design. Den entreprenörsanda som en gång skapade bolaget har lett fram till att vi idag kan erbjuda en av marknadens bredaste produktportföljer.
Vi formger, marknadsför och säljer glasögonbågar, tillbehör och verktyg till optikbranschen
Vår designstudio tar fram modeller för många olika varumärken
Vårt breda kontaktnät av leverantörer och samarbetspartners gör att vi kan erbjuda våra kunder en unik väg till kvalitet och pålitlighet

Vårt mål är att vara optikerns basta partner, med allt från egna varumärken till licensbagar, distribution och private label-försäljning
Ansökan
Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Sista ansökningsdagen är 11/1. Observera att annonsen kan tas ner tidigare då vi jobbar med ett löpande urval. Ligger annonsen kvar är tjänsten inte tillsatt utan processen fortgår.
Ett personligt brev är inte nödvändigt i denna rekrytering och du kommer inte bedömas annorlunda om du inte skickar in ett personligt brev. Lägg hellre lite mer fokus på urvalsfrågorna.
OPO Scandinavia samarbetar i denna rekrytering med EQuality. Har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta rekryteringsteamet på EQuality:
Jennifer Friman på jennifer.friman@equality.nu eller 0703-20 12 12
Gustav Strandberg på gustav.strandberg@equality.nu eller 076-049 53 31
Om EQuality Rekrytering & Interim
Med EQuality får du kvalitet i rekryteringen. Vi får verksamheter framgångsrika genom rätt person på rätt plats. EQuality arbetar branschöverskridande och fokuserar på exekutiva befattningar och nyckelfunktioner. Vi arbetar med executive search, rekrytering & interim samt med tester och kandidatutvärdering.
Våra värderingar är professionalism, transparens och engagemang och EQuality står för:
EQ - Emotionell intelligens är lika viktigt som IQ
Equality - Mångfald och jämlikhet är en självklarhet för oss
Quality - Vi säkerställer kvalitet i varje rekrytering, både för kund och kandidat

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2026-05-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
EQuality Rekrytering & Interim AB (org.nr 559451-1536), http://www.equality.nu

Kontakt
Jennifer Friman
jennifer.friman@equality.nu
0703-20 12 12

Jobbnummer
9624429

Prenumerera på jobb från EQuality Rekrytering & Interim AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos EQuality Rekrytering & Interim AB: