Chefsvikariat på mottagningen Enheten för hemlösa

Stockholms kommun / Sjukvårdschefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Enheten för hemlösa är en myndighetsutövande enhet som ingår i socialtjänstavdelning och vänder sig till hemlösa vuxna över 20 år.

Enheten består av en enhetschef och sex biträdande enhetschefer. På enheten för hemlösa finns en mottagningssektion, försörjningsstödssektion, administrativsektion, vård och omsorgssektion och en vuxensektion som samtliga arbetar mot det övergripande målet att bidra till klienters process ur hemlöshet. På enheten finns även stadens dödsboutredare organiserade i en egen sektion.

Mottagningssektionen består av bitr.enhetschef, sex socialsekreterare, en projektanställd fältförlagd socialsekreterare på fält (under 2022) samt tre budget-och skuldrådgivare. Mottagningens kärnverksamhet är att göra tillhörighetsutredningar, handlägga ansökningar rörande ekonomiskt bistånd, socialpsykiatri och beroende. Våra socialsekreterare arbetar med nybesök och initiala utredningar, andra arbetsuppgifter omfattar samordnad individuell plan (SIP) och vårdplaneringar.

Vill du bidra till att öka våra klienters möjlighet att ta sig ur sin hemlöshet? Vill du kunna påverka och utveckla hur vi arbetar med och i vår mottagningsverksamhet? Vi söker nu en biträdande enhetschef med förmåga att coacha och leda medarbetare. Som har fokus på likställighet i bedömningar och rättssäkerhet men även strategiska arbetsuppgifter. Du är tydlig i din kommunikation, vill bidra med förändring och förbättring samt arbetar mål-och resultatfokuserat.

Din roll som biträdande enhetschef
Vår nuvarande chef kommer att vara föräldraledig och vi söker nu en vikarie. Till vår mottagningssektion söker vi dig som har erfarenhet av arbetsledande ansvar. Du leder och fördelar arbetet, stöttar i ärendedragningar, leder arbetsplatsträffar, fattar beslut och följer upp att verksamhetens processer efterlevs. Du utvecklar och driver sektionens arbete framåt mot Stockholms stads, förvaltningens och enhetens mål i samverkan med övriga sektionerna inom Enheten för hemlösa. Vi tror du är en tillgänglig chef som regelbundet stämmer av med dina medarbetare och har ett nära coachande ledarskap.

I din roll ingår du i enhetens ledningsgrupp tillsammans med enhetschef och fem chefskollegor där ni samarbetar, utmanar varandra och ger utrymme för nytänkande och innovativa lösningar. Du rapporterar direkt till enhetens chef. Du arbetar processtyrt och strukturerat mot uppsatta mål. I uppgifterna ingår det att utvärdera och följa upp resultat, arbetssätt och processer.

Din kompetens och erfarenhet

Vi söker dig som:
• är socionom alternativt har annan akademisk utbildning som bedöms vara likvärdig
• aktuell erfarenhet av arbetsledande roll
• har kunskaper och erfarenheter som gör att du är väl förankrad och trygg i handläggningsprocessen och aktuell lagstiftning.
• har goda generella it-kunskaper
• har mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift

Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av arbete som chef inom socialtjänsten
• aktuella kunskaper om målgruppen vuxna med inom ekonomiskt bistånd, socialpsykiatri och/eller beroende
• erfarenhet av arbete inom Stockholms stad

Som person är du målmedveten och resultatinriktad och har en stark vilja att utveckla, förbättra och effektivisera. Du har förmågan att se helheten och kan arbeta mot Stockholms stads mål och vision i agerande och beslut. Då du i din roll som biträdande enhetschef samverkar med många människor behöver du vara bra på att samarbeta och bygger och bibehåller professionella relationer.

Vi söker dig som är en tydlig och stabil ledare, och som är bra på att leda genom andra där du ger medarbetare förutsättningar så att de kan lyckas i sina uppdrag. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter, förändrade krav och villkor och anpassa verksamheten därefter, där du förblir motiverad, uthållig och effektiv. Vidare ser vi att du tar ansvar och driver arbetet framåt. Du visar dessutom på ett strukturerat arbetssätt och kan självständigt planera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt för att leverera med kvalitet på utsatt tid

Vi erbjuder dig
Vad erbjuder vi? Ett brett, komplext och fantastiskt roligt uppdrag! Som ett stöd i uppdraget har du oss i ledningsgruppen som träffas regelbundet och diskuterar gemensamma frågeställningar och bidrar till verksamhetsutveckling i en prestigelös och öppen dialog. På sektionen möts du av engagerade medarbetare med lång arbetslivserfarenhet, där viljan att leverera bästa kvalité står i fokus. Vårt kontor är beläget på Östgötagatan 10, nära Medborgarplatsen och Södra station.

Publiceringsdatum
2022-08-16

Övrig information
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet, motivation och engagemang för tjänsten.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 2022-11-01 Visstidsanställning till

Ersättning
Månadadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/5607".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms Stad, Socialförvaltningen, , Enheten för hemlösa, Mottagningen

Kontakt
Helena Düsing
0850825626

Jobbnummer
6890148

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: