Chef för Kvalitets-och uppföljningskontoret på Omsorgskontoret

Linköpings kommun, Omsorgskontoret / Administratörsjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings kommun, Omsorgskontoret i Linköping

Linköping är en av Sveriges snabbast växande kommuner och kännetecknas av högteknologi i världsklass, ett nytänkande universitet, goda kommunikationer och en livlig handel.

Linköpings kommun är en av Östergötlands största arbetsgivare, med ca 8000 medarbetare i en mängd olika verksamheter. Det är en spännande organisation att arbeta inom, där jämställdhet, mångfald och respekt för allas lika värde är en självklarhet. Det finns många anledningar att välja oss som arbetsgivare. Framför allt erbjuder vi stora möjligheter för dig att utvecklas, både i din yrkesroll och som individ. Linköpings kommun är också en arbetsplats där alla har inflytande och kan påverka. På så sätt skapar vi arbetsglädje och engagemang! Vi är en kommun där idéer blir verklighet - därför behöver vi dig!

Vård och omsorg tillhör kommunens kärnverksamhet, där flera viktiga framtidsfrågor finns. För att på bästa sätt möta och forma framtidens vård och omsorg krävs nytänkande och kreativitet.

Den kommunala verksamheten är organiserad enligt beställar/utförarmodellen. Omsorgs- och äldrenämnden ansvarar som beställarnämnder/uppdragsnämnder för bland annat äldreomsorg, handikappomsorg, socialpsykiatri och individ- och familjeomsorg. Budgeten för år 2012 är ca 1.8 miljarder kr.

Omsorgskontoret består i dagsläget av ett 20-tal medarbetare med uppgift att bistå nämnder/styrelser med sakkunskap, analyser och utredningar som underlag för beslut. Till omsorgskontoret är knutet ett FoU-centrum för vård, omsorg och socialt arbete.

Publiceringsdatum
2012-06-29

Arbetsuppgifter
Till ett nyinrättat kvalitets/uppföljningskontor söker vi nu en chef. Kontoret inrättas med syftet att säkerställa en tydlig ansvarsfördelning inom organisationen genom att organisatoriskt särskilja den personal som arbetar med förfrågningsunderlag och avtalsutformning från den personal som arbetar med kvalitetssäkring och uppföljning av avtal.
Kontoret och tjänsten som chef kommer att vara organisatoriskt placerad på Omsorgskontoret. Chefens roll kommer att vara att ansvara för och leda verksamheten inom kontoret på delegation från Omsorgsdirektören. Kontoret kommer att bemannas dels med befintlig personal från nuvarande organisation dels med ytterligare kompetens inom kvalitets, avtals-, och verksamhetsuppföljning. Utöver detta kommer Äldreombudsmannen att placeras inom enheten. Äldreombudsmannen kommer att ansvara för kommunens uppsökande verksamhet och ska hantera synpunkter på kommunens verksamhet i syfte att utveckla och förbättra den. Kontoret kommer också att ha tillgång till personer med medicinsk kompetens.
Kvalitets- och utvärderingskontorets övergripande uppdrag ska vara att säkerställa god kvalitet inom Omsorgsnämnden och Äldrenämndens verksamhetsområden. Kontoret tar ett övergripande ansvar för hantering av kvalitets-, avtals-, och verksamhetsuppföljning inom Omsorgsnämnden och Äldrenämndens verksamhetsområden. Arbetet utförs utifrån fastställd kvalitetsuppföljningsplan.
Chefen kommer att ha det övergripande ansvaret för att;
• Samordna, leda och utveckla den operativa kvalitets-, avtals-, och verksamhetsuppföljningen inom Omsorgsnämndens och Äldrenämndens ansvarsområden.
• Följa upp kraven i avtal och förfrågningsunderlag och i gällande lagstiftning samt följa upp effekter och resultat av insatser och prestationer i den verksamhet som bedrivs.
• Rapportera sitt ansvarsområde direkt till Omsorgsnämnden och Äldrenämnden samt till Kommunstyrelsen.
• Säkerställa kontorets verksamhet, ekonomi och personal samt leda och fördela det dagliga arbetet.
• Genom förbättrad struktur, systematik och samordning säkerställa helhetsperspektiv på uppföljningsarbetet som gynnar god kvalitet i verksamheterna med nyttan/resultatet för brukaren i centrum.
• Svara för kontorets omvärldsbevakning samt vara förvaltningens representant i olika regionala, nationella och internationella nätverk.
Inledningsvis bör kontorschefen vara med och starta upp det nya kontoret.

Kvalifikationer
Du har:
• Högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för uppdraget
• Erfarenhet från offentligt finansierad verksamhet
• Erfarenhet från uppföljningsarbete av kvalitét, verksamhet och avtal
• Kunskap om upphandlingslagstiftningen
• Kunskap om Socialtjänstlagen
• Ett konsultativt förhållningssätt
• Erfarenhet av personalledning
• Erfarenhet från arbete i en politisk styrd organisation

För att klara uppdraget krävs det av dig att du självständigt driver ditt ansvarsområde framåt på ett organiserat, strukturerat och målorienterat sätt. Du behöver även ha förmåga att kunna relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du kommunicerar väl med olika människor och har förmåga att kunna uttrycka dig i tal och skrift. Du drivs av en vilja att se möjligheter till förbättringar både för den egna verksamheten och för kunden/brukaren. Med utgångspunkt i detta är du en person som gärna tar initiativ och som uppnår resultat.

För att kunna ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Linköpings kommun.
Vi ser gärna sökande som bidrar till detta.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast/enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-08-15
Tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
För att underlätta vår handläggning av inkomna ansökningar använder vi en elektronisk ansökningsblankett som går via Offentliga Jobb AB. Lämnade uppgifter behandlas enligt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204).
Vi välkomnar dig att lämna din ansökan genom att fylla i meritförteckning och ett personligt brev. Urval av ansökningar görs mot registrerade meriter och utbildningar som sedan matchas mot uppställda krav för den aktuella tjänsten.
Ange följande referens när du ansöker: A282811
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Peder Ellison - Omsorgsdirektör, 013-26 36 45
Hans Larsson - Personalchef, 013-20 59 56

Facklig kontakt
Jessica Hallberg - SSR, 013-20 54 39
Christer Holmström- Vision, 013-20 67 44

Företag
Linköpings kommun, Omsorgskontoret

Adress
Linköpings kommun, Omsorgskontoret
Affärsområde HR
58181 Linköping

Jobbnummer
1286162

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings kommun, Omsorgskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings kommun, Omsorgskontoret: