Bygglovsadministratör sökes till Laholms kommun

Laholms kommun / Administratörsjobb / Laholm
2025-03-03


Visa alla administratörsjobb i Laholm, Båstad, Halmstad, Örkelljunga, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Laholms kommun i Laholm

Om Laholms kommun

Det är i mötet med våra invånare som värdet av vårt arbete uppstår! Som medarbetare i Laholms kommun är du med och levererar tjänster och service till våra invånare - varje dag, året om. Laholms kommun rymmer allt från omsorg, stöd och utbildning för våra invånare till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Vi tror på att varje medarbetare har drivkraften och förmågan att förbättra verksamheten och en vilja att utvecklas i sitt yrke.

Som medarbetare i Laholms kommun har du kollegor med många olika yrken och bakgrund, men det som förenar oss är vårt uppdrag och vår gemensamma värdegrund med ledorden glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme

Plan- och byggnadsenheten består av 21 personer som med olika kompetenser och egenskaper bidrar till samhällsbyggandet i Laholms kommun. Inom enheten finns planarkitekter, bygglovshandläggare, handläggare för bostadsanpassning, kart- och mätningsingenjörer samt GIS - ingenjörer.

Enheten ansvarar för en stor del av samhällsbyggnadsprocessen och inom vårt uppdrag ligger detaljplan, bygglov och genomförande delen, tillsyn enligt PBL, bostadsanpassningsbidrag, upprättande och ajourhållning av kommunens kartverk, mätverksamhet, utveckling av GIS med mera.

Publiceringsdatum
2025-03-03

Om tjänsten
Som bygglovsadministratör är du en del i plan- och byggnadsenheten där alla bidrar till att skapa den fysiska miljön i Laholms kommun.

Utöver dina närmsta kollegor som arbetar med bland annat bygglov så kommer du att ha kollegor som arbetar med bostadsanpassningsbidrag, detaljplaner och kart-, mät- och GIS verksamhet. Du kommer också att ha ett nära samarbete med förvaltningens stab som ansvarar för den centrala administrationen.

Du har en viktig roll i vår verksamhet genom att du bidrar till att säkerställa kvalitet och effektivitet i våra administrativa processer när våra kommuninvånare och företag söker bygglov. Kommunikation är en viktig del av arbetet och rollen innebär att du har mycket kontakt med privatpersoner, byggherrar och exploatörer.

I rollen som bygglovsadministratör ingår många administrativa uppgifter genom hela bygglovsprocessen, bland annat posthantering, viss registrering av handlingar, expediering och utskick av beslut, telefon - och mejlkontakt med privatpersoner, byggherrar m.fl., fakturering, kontering av leverantörsfakturor, arkivering av ärenden med mera.

Som bygglovsadministratör är du även systemansvarig för enhetens verksamhetssystem ByggR/Nova Bygg och e-tjänst. I den delen är du med och utvecklar användningen av systemet samt stöttar kollegorna i handhavandet. Du är involverad i uppdateringar av systemet, bygger Dashbords i visuell styrning och regler i ATOM för Nova med mera. Inom enheten kommer det att finnas flera som arbetar med vårt verksamhetssystem men det övergripande ansvaret ligger på denna roll.

Är du den vi söker?
Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning exempelvis inom offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, alternativt dokumenterad erfarenhet minst 2 år. Det är viktigt att förstå ansvaret som kommer med att arbeta i en offentlig myndighet till exempel gällande myndighetsutövning, offentlighet och sekretess samt ansvaret för allmänna handlingar. Det innebär att du har god kännedom kring kommunallagen, förvaltningslagen, plan- och bygglagen etc.

Det är meriterande om du tidigare har arbetat som systemansvarig/administratör i verksamhetssystemet ByggR/ Nova Bygg eller med utveckling av IT- processer

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, vilket för oss innebär att du är engagerad, noggrann och kan arbeta självständigt. Samtidigt har du en god samarbetsförmåga, och arbetar ihop med kollegor på ett lyhört och smidigt sätt. Arbetsuppgifterna är varierande under perioder, vilket ställer krav på att du är flexibel och har lätt för att planera ditt arbete. Du trivs i en stödjande roll samtidigt som du har förmåga att ta initiativ och ge bra service både internt och externt.

Uppdraget kräver att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Om anställningen
Tillträde enligt överenskommelse

Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.



Övriga upplysningar
Till följd av lag om belastningsregister ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning inom LSS, barnomsorg samt skola.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken

Information till annonssäljare
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid.
Laholms kommun verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/62".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Laholms kommun (org.nr 212000-1223)

Arbetsplats
Samhällsbyggnads-, kultur- och folkhälsoförvaltningen

Kontakt
Charlotta Hansson
043015284

Jobbnummer
9198038

Prenumerera på jobb från Laholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Laholms kommun: