Business IT Analyst - PDM & CAD
Scania CV AB / Datajobb / Södertälje
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Södertälje,
Salem,
Ekerö,
Nykvarn,
Botkyrka eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Scania CV AB i Södertälje,
Nykvarn,
Huddinge,
Järfälla,
Sundbyberg eller i
hela Sverige Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 92,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor
Business IT Analyst - PDM & CAD
Sektionen PDM & CAD har uppdraget att etablera en tvärfunktionell Product Lifecycle Management (PLM) organisation som stöttar Scanias alla huvudprocesser.
Ansvarsområdet och fokus för organisationen är främst att arbeta med behov och verksamhetskrav för process, metod och IT-lösningar inom Product Data Managment (PDM) och CAD-området. Nyckeln till framgång är att vi genom goda kontakter har skaffat oss stor förståelse för alla berörda verksamheters behov och kan förädla dessa behov till tydliga krav. Det kräver i sin tur att vi är väl insatta i våra kunders sätt att arbeta i processer, med metoder och deras behov av verktygsstöd.
Publiceringsdatum2016-09-06ArbetsuppgifterInom tjänsten antar du rollen som Business Analyst. Det innebär bland annat att utifrån både uttalade och outtalade behov inom PDM- och CAD-området beskriva och omsätta våra kunders behov till en tydlig kravställning för process, metod och IT-stöd. Du beskriver kraven genom att skapa t.ex. processmodeller, verksamhetsmodeller och use case modeller. Du kommer också att ta fram beslutsunderlag för nya uppdrag samt driva frågeställningar fram till nödvändiga beslut genom hela beslutsprocessen, både för projekt och i förvaltning. Du arbetar nära våra slutkunder, egna metod- och verksamhetsarkitekter samt Scania IT för att skapa största möjliga kundnytta.
Du är civilingenjör eller har motsvarande erfarenhet och du har arbetat med kravhantering i liknande sammanhang i några år. Vi värdesätter om du har flera års erfarenhet av operativt arbete inom produktbeskrivning, produktstruktur, vPDM och/eller CAD. Du trivs med att arbeta i en agil miljö med lean-principer, i ett teambaserat format. Vidare har man gärna jobbat med ett eller flera PDM system som ENOVIA, TEAMCENTER eller WINDCHILL.
Bland dina personliga styrkor finns
• Ett brinnande intresse för verksamhetsutveckling
• Initiativförmåga och en kreativ och stark drivkraft att nå resultat
• Nyfikenhet samt god kommunikationsförmåga
Goda kunskaper i engelska och svenska både skriftligt och muntligt är ett krav. Kunskaper i tyska är meriterade.
För mer information
Kontakta Madelene Hjelte, 08-553 80 507 74 (gruppchef UTSB)
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare
Heltid
ErsättningFast månads- vecko- eller timlön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-09-18
Sök via vår hemsida
Klicka på denna länk för att göra din ansökanAnsökan ska innehålla personligt brev, CV och betygskopior.
Ange följande referens när du ansöker: Jobb Id: 20162433
FöretagScania CV AB
AdressScania CV AB
15187 SÖDERTÄLJE
KontorsadressNyköpingsvägen 33-41
Övriga kontaktuppgifterTelefonnummer: 08-55381000
Jobbnummer 3031997
Observera att sista ansökningsdag har passerat.