Budget- och skuldrådgivare samt granskare inom överförmyndarenhe
Stenungsunds kommun, Kanslienheten / Butikssäljarjobb / Stenungsund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla butikssäljarjobb i Stenungsund,
Orust,
Lilla Edet,
Tjörn,
Kungälv eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stenungsunds kommun, Kanslienheten i Stenungsund Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun, är en expanderande kustkommun med ca 25000 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Budget- och skuldrådgivningen tillhör enheten Överförmyndarenhet och Konsumentrådgivning och ligger inom Sektor Stödfunktioner. Vi erbjuder budget-, skuld- och konsumentrådgivning till fyra kommuner - Stenungsund, Tjörn, Orust och Lilla Edet - genom ett samarbetsavtal.
Stenungsund, Tjörn, Orust och Lilla Edet har en gemensam överförmyndarnämnd och även här finns ett samarbetsavtal mellan kommunerna och det är tjänstemän anställda av Stenungsunds kommun som sköter den dagliga handläggningen. Överförmyndarnämnden är en kommunal tillsynsmyndighet och har som uppgift att kontrollera det uppdrag som gode män, förvaltare och förmyndare utför.
Överförmyndarenheten och konsumentrådgivningen söker nu en erfaren budget- och skuldrådgivare som är intresserad av att pröva på att arbeta både som budget- och skuldrådgivare och som granskare inom överförmyndarenheten.
Det är en visstidsanställning under 10 månader pga arbetsanhopning och fördelningen är 75 % som budget- och skuldrådgivare och 25 % som granskare på överförmyndarenheten.
Publiceringsdatum2017-10-05ArbetsuppgifterSom budget- och skuldrådgivare motiverar du privatpersoner att planera för en ekonomi i balans, att finna lösningar på betalningsproblem samt medverka vid kontakter och förhandla med fordringsägare för olika uppgörelser.
Du utreder förutsättningar för ansökan om skuldsanering, bistår med råd och stöd under hela skuldsaneringsprocessen vilket innefattar hjälp med ansökan, överklagande, omprövningar och stöd efter beviljad skuldsanering. Det innebär att du har en självständig handläggning av ärenden. Du har även många interna och externa kontakter med myndigheter, fordringsägare och andra verksamheter i samhället.
Som granskare inom överförmyndarenheten granskar du redovisningshandlingar från gode män, förvaltare och förmyndare och därtill tillhörande administration och enklare handläggning.
KvalifikationerVi söker dig som har erfarenhet av budget- och skuldrådgivning. Du har en högskoleutbildning som jurist eller socionom. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vana vid att möta människor i kris.
Du trivs med att möta människor, har ett serviceinriktat förhållningssätt, är positiv och har lätt för att se möjligheter. Du har en god analytisk förmåga och kan förklara innebörden av beslut i olika avtal.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Stenungsunds kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde omgående. Tillsättning av tjänsten är under förutsättning att erforderliga beslut fattas. . Tidsbegränsad anställning under 10 månader fr.o.m. tillträdesdatum.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-10-20
Ange följande referens när du ansöker: A720165
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktHelena Maxon
helena.maxon@stenungsund.se 0303-732583
FöretagStenungsunds kommun, Kanslienheten
AdressStenungsunds kommun, Kanslienheten
444 82, Stenungsund
44482 Stenungsund
KontorsadressStrandvägen 15 44482 Stenungsund
Jobbnummer 3735219
Observera att sista ansökningsdag har passerat.