Brevhandläggare till Regeringskansliets kommunikationsarbete
Regeringskansliet / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Ekerö,
Uppsala eller i
hela Sverige RK Kommunikation, Klimat och Näringslivsdepartementet
Nu söker Regeringskansliets kommunikationsenhet en brevhandläggare. Om du tidigare arbetat i en politisk styrd organisation som har den samhällspolitiska debatten i fokus kommer du säkert trivas i vår spännande miljö.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Regeringskansliets kommunikationsenhet, RK Kommunikation, ansvarar för det kommunikativa stödet till Statsrådsberedningen, departementen och Förvaltningsavdelningen. Enheten samordnar och förmedlar extern och intern kommunikation om regeringens arbete och Regeringskansliets verksamhet.
Din huvuduppgift som brevhandläggare i Klimat- och näringslivsdepartementet blir att handlägga brev som kommer in från allmänheten. I samverkan med andra bedömer du om brevet ska besvaras. Du tar reda på relevant information, skriver förslag på underlag till brevsvar, utgår från tidigare svar och följer upp. Handläggningen av brev sker i nära samarbete med departementets olika enheter och politiska staber samt andra departement. Du deltar också i övrigt kommunikationsarbete, såsom t.ex. sammanställning av statistik och omvärldsbevakning, fotografering, publicering och arbete med sociala medier. Det kan också bli aktuellt att stötta flera kommunikationssektioner inom RK Kommunikation med brevärenden. Du rapporterar till kommunikationschefen på departementet.
Läs mer om vår verksamhet på
www.regeringen.se.Publiceringsdatum2023-02-22Bakgrund Vi söker dig som har högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, samhällsvetenskap eller annan utbildning som bedöms som likvärdig. Du har god kunskap om svensk statsförvaltning och vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet från offentlig sektor, har arbetat med kund- eller medborgardialog och har viss erfarenhet av brevhandläggning eller annan relevant erfarenhet inom kommunikationsområdet. Du är en god skribent som har förmåga att anpassa innehåll och ton efter olika mottagare. Du behöver även ha goda kunskaper i MS Office och din svenska och engelska är god i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet liksom av arbete inom en politiskt styrd verksamhet.
Dina egenskaper
Som person har du god kommunikativ förmåga och trivs i ett arbete med många kontaktytor. Du samarbetar gärna med andra, är flexibel och anpassar dig lätt i en händelsestyrd organisation. Du är strukturerad och noggrann och driver dina processer framåt.
Övrig informationAnställningen är ett föräldravikariat med start den 1 maj till och med den 31 oktober 2024 med placering på RK Kommunikationsenhet, Klimat- och näringslivsdepartementet.
Det kan även bli aktuellt med rekrytering av brevhandläggare till annan del av Regeringskansliets kommunikationsenhet.
Det kan förekomma arbetsprov i samband med rekryteringsprocessen.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Catharina Byström, sektionschef, på 08-405 29 91 och om du har frågor gällande rekryteringen och din ansökan kontakta HR-handläggare Ola Nordin-Remberger på 08- 405 39 27. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk (Saco), Karina Åbom-Engberg (ST) och Lars Vestberg (Seko). Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 10 mars 2023.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Ersättning Mån lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-03-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Jobbnummer 7476013
Observera att sista ansökningsdag har passerat.