Bosamordnare/socialsekreterare på vuxenenheten i Farsta
Stockholms kommun / Socialsekreterarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Farsta stadsdelsområde växer och utvecklas, det byggs nya bostäder och förskolor. Området består av tio stadsdelar av skiftande karaktär med villaområden, tunnelbaneförorter och centrala Farsta med sin höghusbebyggelse. Det är nära till kommunikationer och till naturen samt Farsta centrum med butiker och restauranger. I Farsta bor cirka 60 000 invånare och inom Farsta stadsdelsförvaltning arbetar cirka 1 400 medarbetare.
Arbetsplatsbeskrivning
Vuxenenheten arbetar med vuxna personer mellan 18-65 år som har behov av stöd utifrån beroendesjukdom, sin långvariga psykiska funktionsnedsättning eller kriminalitet.
Enheten är indelad i tre grupper: mottagning, utredning beroende samt utredning socialpsykiatri. Utöver detta finns på enheten bosamordnare, social insatsgrupp (SIG), två administratörer, verksamhetsutvecklare, två biträdande enhetschefer samt en enhetschef.
I socialpsykiatrigruppen arbetar åtta socialsekreterare med en nära, tillgänglig och coachande biträdande enhetschef. Här utreds ärenden med hjälp av utredningsinstrumentet DUR. Insatser som beviljas syftar till att personen ska leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån sina förutsättningar och följs upp regelbundet.
Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet med klienternas bästa i fokus och med en hög delaktighet från medarbetarna.
Publiceringsdatum2022-02-16Dina arbetsuppgifterNu söker vi dig som vill arbeta hos oss som bosamordnare för hela Vuxenenheten och som socialsekreterare i utredningsgruppen för socialpsykiatri. Det är en delad tjänst där bosamordnarrollen uppfyller ca 40-50% av en heltid. Som bosamordnare har du ett helhetsansvar för de försöks- och träningslägenheter som enheten tillhandahåller. Här ingår varierade arbetsuppgifter som är både administrativa och praktiska. Det innefattar exempelvis kontraktsskrivning, hembesök tillsammans med socialsekreterare, upprättande av kontrakt, besiktningar, samverkan med hyresvärdar och ansökan om överlåtelser. Du upprättar avbetalningsplaner och ser över hyresinbetalningar månadsvis. Du följer också upp störningar och sena hyror. Du kommer att samarbeta med koordinator i vår mottagningsgrupp i de praktiska göromålen samt med socialsekreterare som följer upp insatsen.
Bosamordnarrollen kombineras med att arbeta som socialsekreterare i socialpsykiatrigruppen. Vårt uppdrag är att utreda rätten till bistånd samt följa upp de beviljade insatserna. Arbetet utgår från den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns och bedömningar sker utifrån evidens. Verksamhetens mål genomsyras av professionalitet vilket innebär ett gott bemötande, rättssäker handläggning samt hög samverkan med andra aktörer för bästa resultat för klienten.
KvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen, har erfarenhet av att ha arbetat med målgruppen och har aktuell erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Du är trygg i myndighetsrollen och har goda kunskaper om lagstiftningen för området och arbetar effektivt utan att göra avkall på kvalitet. För dig är det en självklarhet att klienter och samarbetspartners möts av ett gott bemötande och samverkan faller sig naturligt för att du ska uppnå enhetens mål på bästa sätt.
Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är tydlig i din kommunikation och har lätt att formulera dig i skrift. Du är relationsskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation där ett gott bemötande är en självklarhet för dig. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. Du har en problemlösande analysförmåga, du arbetar bra med komplexa frågor och kan analysera situationer och fatta beslut. Du har en mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus.
Det är meriterande om du har:
- Arbetat med DUR, PS-uppföljning och Paraplyet
- Kännedom om systemet LOIS
- Arbetat tidigare med arbetsuppgifter kopplade till bosamordnare
Övrig informationVi erbjuder:
- En introduktion och efterföljande mentorskap
- En strukturerad verksamhet med nedskrivna rutiner, styr- och stöddokument
- Uppföljning med närmsta chef var 4:e vecka
- Extern handledning
- Flexibel arbetstid och friskvårdstid samt friskvårdsbidrag
- Ljusa lokaler, nära till shoppingcentrum och 5 minuters avstånd till vatten och grönområden
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Intervjuer kan komma att hållas både löpande under ansökningstiden samt efter ansökningstidens slut. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Välkommen med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-03-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStockholms kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/924".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Farsta stadsdelsförvaltning, Stockholms stad
Kontakt Emma Viklund
08 - 508 192 32 Jobbnummer 6349483
Observera att sista ansökningsdag har passerat.