Bokföringsnämnden söker kanslichef

Experis AB / Chefsjobb / Stockholm
2025-03-18


Visa alla chefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Experis AB i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige

Bokföringsnämnden (BFN) är en statlig myndighet med ansvar för att utveckla god redovisningssed.
BFN leds av en nämnd som är sammansatt av redovisningsexperter från både privata och statliga organisationer. BFNs huvudsakliga uppgift är att ta fram redovisningsregler för icke-noterade företag. Det sker främst genom att nämnden ger ut allmänna råd och vägledningar som syftar till att klarlägga vad som utgör god redovisningssed. Nämnden svarar också på frågor om innebörden i god redovisningssed, bl. a från domstolar, och tillhandahåller också information till allmänheten. De regler som beslutas av BFN tillämpas av mer än en miljon företag. Under 2024 hade kansliet personal som motsvarar sju heltidstjänster. För mer information, se www.bfn.se

Är du en erfaren ledare med gedigen kunskap inom redovisning? Vill du vara med och utveckla god redovisningssed för icke-noterade företag? Då kan rollen som kanslichef för Bokföringsnämnden (BFN) vara rätt för dig.

Om rollen

Är du en erfaren ledare med gedigen kunskap inom redovisning? Vill du vara med och utveckla god redovisningssed för icke-noterade företag? Då kan rollen som kanslichef för Bokföringsnämnden (BFN) vara rätt för dig.

Som kanslichef leder du arbetet vid BFN:s kansli och har, genom delegation från nämnden, ansvar för personalfrågor och det administrativa arbetet. Du säkerställer att ärenden som ska beslutas av nämnden bereds professionellt och att projekt drivs effektivt. Vid din sida har du ett kunnigt team bestående av erfarna ekonomer och jurister, som arbetar både med ärendeberedning och med att ge information och service till allmänheten inom BFN:s verksamhetsområde.
Du har en central roll i kontakterna med andra myndigheter och organisationer och fungerar som länken mellan kansliet och nämnden. För att lyckas i rollen krävs att du har hög integritet och förmåga att balansera olika intressegrupper på ett oberoende och professionellt sätt.
BFN har Finansinspektionen som värdmyndighet, vilket innebär att myndigheterna delar lokaler och vissa stödfunktioner, exempelvis IT-stöd. För närvarande pågår en översyn av BFN:s organisation, vilket kan innebära att nämnden inordnas i Finansinspektionen. En sådan förändring innebär att kansliet kan lägga en större andel av sina resurser på kärnverksamheten.

Som kanslichef rapporterar du till Bokföringsnämnden. Kansliet har sina lokaler i centrala Stockholm.

Vem är du?

Publiceringsdatum
2025-03-18

Kvalifikationer
• Du har en akademisk examen, företrädesvis inom ekonomi eller juridik.
• Du har gedigna kunskaper inom redovisningsområdet och goda kunskaper om bokföringslagen och årsredovisningslagen.
• Du har dokumenterad ledarerfarenhet med budget- och personalansvar.

Meriterande:
• Erfarenhet av beskattningsfrågor.
• Erfarenhet från eller god insikt i statlig förvaltning.
• Erfarenhet från internationellt arbete på redovisningsområdet.

Dina personliga egenskaper
Som kanslichef har du en central roll i att skapa en engagerande och trygg arbetsmiljö. Du är en ledare som trivs med att arbeta nära dina medarbetare och har en naturlig förmåga att motivera och inspirera. Genom att vara lyhörd och prestigelös skapar du förtroende och delaktighet, samtidigt som du har förmågan att fatta beslut och prioritera när det behövs.

Du är en utåtriktad person som tycker om att samarbeta och bygga relationer, både inom kansliet och med externa intressenter. Din kommunikativa förmåga gör att du kan anpassa ditt budskap till olika målgrupper, och du har en god känsla för hur du skapar samsyn och tydlighet i komplexa frågor.
För att trivas i rollen behöver du ha ett strukturerat arbetssätt och en förmåga att hantera flera parallella uppgifter utan att tappa helhetsperspektivet. Du drivs av att utveckla verksamheten och har en strategisk blick för hur kansliets arbete kan effektiviseras och anpassas utifrån förändrade förutsättningar.

Så ansöker du
I denna rekrytering samarbetar BFN med Jefferson Wells. Om du vill veta mer är du välkommen att kontakta rekryteringskonsulter Anna Arborelius, anna.arborelius@jeffersonwells.se, tel. 072 537 50 11 eller Rutger Carlheim-Gyllenskiöld, rutger.carlheim-gyllenskiold@jeffersonwells.se, tel. 070 377 53 52.
Sista ansökningsdatum är 2025-04-20

Ersättning
Not Specified

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "f30776a4-c524-".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Experis AB (org.nr 556855-1104)

Arbetsplats
Bokföringsnämnden BFN

Kontakt
Rutger Carlheim-Gyllenskiöld
Rutger.Carlheim-Gyllenskiold@jeffersonwells.se
+46703775352

Jobbnummer
9229979

Prenumerera på jobb från Experis AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Experis AB: