Boendesamordnare till Försörjningsstödsenheten

Marks kommun, Socialförvaltningen / Administratörsjobb / Mark
2017-06-21
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Boendesamordnare till Försörjningsstödsenheten" (publicerad 2018-05-15) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Mark, Härnösand, Timrå, Sundsvall, Kramfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Marks kommun, Socialförvaltningen i Mark

Det finns få kommuner i Sverige som kan matcha Marks kommun. Vi har något så ovanligt som en urstark ekonomi och vi växer på alla håll och kanter. Inte så märkligt eftersom allt fler får upp ögonen för vilken livskvalitet vi erbjuder. Med närheten till Borås, Göteborg och Varberg finns alla möjligheter att njuta av natur, hav och storstadspuls. Detta samtidigt som just Du kan vara talangen som tillsammans med oss utvecklar och bygger en hållbar kommun för framtiden. Det här är därför mer än en jobbannons - det är ett erbjudande om ett bättre liv präglat av utveckling och laganda.




Publiceringsdatum
2017-06-21

Arbetsuppgifter
Vill du bli en del i vårt gäng? Du kommer till en arbetsgrupp med mycket humor och glädje. Här stöttar vi varandra i det dagliga arbetet!
Vi söker en boendesamordnare till Försörjningsstödsenheten i Marks kommun. Är du intresserad av att få chansen att ingå i en verksamhet där vi har påbörjat ett arbete kring hur vi ska arbeta med våra bostadslösa i kommunen genom kommunala kontrakt, borgensåtagande och jourbostäder? Ibland kan du också får vara en del i att lösa bostadsfrågan för personer som kommer som flyktingar till kommunen. Du kommer att utreda och handlägga rätten till bistånd i form av boende utifrån Socialtjänstlagen (SoL). I arbetsuppgifterna ingår även att sköta tillsynen av bostäderna, iordningsställa jourbostäderna, boka städbolag etc. Du ansvarar för att följa upp och teckna avtal på bostäderna. Tillsynsarbetet sköts tillsammans med kollega. Vid toppar ska du kunna vara behjälplig dina kollegor med utbetalning av försörjningsstöd, varför tidigare erfarenhet av försörjningsstöd är meriterande.
Enheten består sedan 2014 av två arbetsgrupper dels socialsekreterare som ansvarar för all utredning avseende försörjningsstöd samt en grupp handläggare som arbetar mot sysselsättning och arbetsmarknadsåtgärder utifrån en framtagen arbetsmodell (RAMS), det finns ett nära samarbete mellan dessa två arbetsgrupper. För respektive arbetsgrupp finns det en 1:e socialsekreterare som stöttar och ger metodhandledning i det dagliga arbetet. Totalt är vi på hela enheten 24 personal, varav 10 st arbetar med löpande försörjningsstöd.

Som nyanställd har du en utsedd mentor, under de första månaderna har du ett nära stöd av 1:e socialsekreterare i att komma in i ditt arbete och får din delegering när du är redo att fatta egna beslut.
I arbetsuppgifterna ingår också information, rådgivning, kontakt med andra myndigheter samt ett kvalificerat utredningsarbete.
Personalen som arbetar med försörjningsstöd har extern handledning. Verksamheten erbjuder fortlöpande utbildningar och som personal har ett friskvårdsbidrag. Inom enheten finns också en budget- och skuldrådgivare och en enhetschef.
Som anställd har du extern handledning tillsammans med dina kollegor samt att du har ett förmånligt friskvårdsbidrag om 1500 kr per år.




Kvalifikationer
Den vi söker är en utåtriktad person gärna med arbetserfarenhet utav myndighetsutövning. Du ska tycka om driva bostadsfrågan aktivt med vårt kommunala bostadsbolag MBAB där du sitter med i en samverkans grupp som förvaltningens representant, hitta andra alternativa bostadslösningar och ha förmågan att sälja in din idé. Du är intresserad av att arbeta med människor och förändringsarbete genom försörjningsstöd där utredning, uppföljning och dokumentation är dina redskap i ärendehandläggningen. Samverkan inom vår egen organisation, med andra myndigheter och föreningar m.m. utgör en tydlig del av vårt arbete.
Vi ser helst att Du har socionomexamen alt juridikexamen eller annan lämplig högskoleexamen med samhällsvetenskaplig inriktning, kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt har goda kunskaper i gällande lagstiftning, datorvana och har ett positivt sätt och engagemang för arbetsuppgifterna. Kunskaper i Procapita är meriterande.
Körkort B är ett krav.


ÖVRIGT
Marks kommun som arbetsgivare ska främja lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten.

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Marks kommun har upphandlade avtal.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. 100% dagtid, obekväm arbetstid kan förekomma Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde i augusti eller enligt överenskommelse Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-08-06
Ange följande referens när du ansöker: A693558
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jenni Gustafsson 0320-21 72 45
Helen Cederborg 0320-21 72 68
Facklig företrädare nås via kommunens växel. 0320 21 70 00

Företag
Marks kommun, Socialförvaltningen

Adress
Marks kommun, Socialförvaltningen
Marks kommun
51180 KINNA

Kontorsadress
51180 KINNA

Jobbnummer
3568373

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Marks kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Marks kommun, Socialförvaltningen: