Biträdande Enhetschef Lokalförsörjning Till Spsm

Specialpedagogiska skolmyndigheten, Samordningsenheten / Chefsjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Samordningsenheten i Örebro, Solna, Stockholm, Göteborg, Härnösand eller i hela Sverige

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning - oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb

Publiceringsdatum
2023-03-16

Arbetsuppgifter
Tjänsten som biträdande enhetschef är en operativ och strategisk roll med ansvar för lokalförsörjning. Du har den ledande rollen för myndighetens lokalförsörjningsarbete.

Våra lokaler återfinns från Luleå till Malmö. Total har vi 18 elevboenden (4 000m2), 10 skolor (40 000m2) och 20 kontor (16 000m2). Eftersom vi är en statlig myndighet äger vi inte våra lokaler utan vi hyr av olika fastighetsägare.

Sedan 1 januari 2022 har lokalförsörjningsarbetet centraliserats och fungerar motsvarande en intern hyresvärd. Som biträdande enhetschef för lokalförsörjning ska du operativt, långsiktigt och strategiskt driva arbetet med att utveckla, planera och genomföra arbeten kring myndighetens lokaler och drift. Du arbetar tillsammans med myndighetens lokalsamordnare.

Exempel på arbetsuppgifter:
• Ansvara för myndighetens strategiska och operativa lokalförsörjningsarbete
• Ansvara för hyres och driftavtal
• ansvara för förhandling, framtidsdialoger och driftmöten med hyresvärdar samt omvärldsbevaka utvecklingen på fastighetsmarknaden.
• ta fram underlag, följa upp investeringar och budget för myndighetens lokalförsörjning samt ta fram förslag till indikatorer och nyckeltal.
• initiera, styra och planera projekt inom lokalförsörjning.
• ge expertråd och operativt stöd till verksamheten i lokalförsörjningsfrågor.
• ansvar för budget och personalansvar för tre lokalsamordnare .
• leda och samordna interna tvärfunktionella grupper samt samarbetsgrupperingar med externa parter.
• ansvara för vår rapportering till Ekonomistyrningsverket.

Lokalförsörjningsorganisationen är inne i en förändringsresa. Det innebär att du kommer att ansvara för att utveckla lokalförsörjningsarbetet i samarbete med lokalsamordnarna och övrig verksamhet. Det är viktigt för oss att eftersträva hållbara lokaler med hög tillgänglighet där ekonomiska, sociala och miljömässiga förutsättningar vägts samman utifrån verksamhetens behov.

Även om de flesta möten sker digitalt så kommer tjänsten innebära en del resor.

Kvalifikationer
Vi söker dig som
• har en akademisk examen, exempelvis inom bygg och fastighet, drift, ekonomi, projektledning alternativt annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
• Chef- eller ledarerfarenhet med budgetansvar.
• Erfarenhet av strategiskt och operativt lokalförsörjningsarbete.
• Grundläggande kunskaper i hyreslagstiftning
• uttrycker dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift

Det är meriterande om du
• har erfarenhet av likvärdigt arbete i större organisation eller/och i offentlig verksamhet
• har erfarenhet av lokalförsörjning för skolverksamhet.
• har erfarenhet av Lagen om offentlig upphandling.
• har erfarenhet av lagstiftning som berör lokalförsörjning, t.ex. arbetsmiljö-, plan- och bygg samt miljöområdet.
• har erfarenhet av arbete i projekt.
• har kunskaper om fastighetsekonomi.
• har förhandlingsvana.

Vi söker dig som är trygg, stabil och har självinsikt. Du arbetar bra med andra människor och löser konflikter och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. Du är van att arbeta självständigt och ser möjligheter i förändringar. Du skiljer på det privata och professionella och förhåller dig på ett väl anpassat sätt till situationen. Du tar ansvar för ditt arbete och strukturerar och planerar ditt arbete. Du är van att tänka strategiskt, ta initiativ och få saker gjorda.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-04-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2 STO-2023/235".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)

Arbetsplats
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Samordningsenheten

Kontakt
Enhetschef
Åsa Söderqvist
010-473 51 50

Jobbnummer
7553546

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Samordningsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Samordningsenheten: