Biståndshandläggare till äldrenämndens myndighet
Uppsala kommun / Administratörsjobb / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Uppsala,
Östhammar,
Sigtuna,
Österåker,
Håbo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Uppsala kommun i Uppsala,
Södertälje eller i
hela Sverige Äldrenämndens myndighet
Vill du ha ett roligt, utmanande och meningsfullt arbete i ett härligt gäng trevliga och engagerade kollegor och chefer? Är du intresserad av ett arbete där du kan utvecklas, göra skillnad och vara medskapande? Då kan det här vara jobbet för dig!
Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar på uppdrag av äldrenämnden och omsorgsnämnden som ansvarar för att det finns service, vård och omsorg till kommunmedborgare med nedsatt funktionsförmåga. Äldrenämndens myndighet svarar för myndighetsutövning utifrån socialtjänstlagen till personer över 65 år.
Äldrenämndens myndighet är indelad i fyra enheter med olika funktioner och ansvarsområden, såsom information/rådgivning, samordning av boendeplatser, utskrivningsplanering i samverkan med Region Uppsala, myndighetsutövning och uppföljning av insatser.
Vår arbetsplats är i moderna och trevliga lokaler i det nyrenoverade Stadshuset som ligger precis intill resecentrum i Uppsala. Vi har möjlighet att arbeta på distans/i hemmet några dagar i veckan.
Du som arbetar på Uppsala kommun får ett så kallat friskvårdsbidrag varje år på 3 000 kronor.
Ditt uppdrag
Inom vård och omsorgsförvaltningen, äldrenämndens myndighet, arbetar biståndshandläggare med att informera, utreda, bedöma och besluta om insatser enligt socialtjänstlagen samt följa upp brukarens upplevelse av insatsens kvalitet. Förvaltningen arbetar utifrån ett samordnande/motiverande synsätt och brukares delaktighet utifrån IBIC (individens behov i centrum).
Vi söker nu flera biståndshandläggare till våra olika enheter på avdelningen äldrenämndens myndighet. Stort fokus ligger på trygg utskrivning/hemgång från region Uppsala samt uppföljning av beslut i ordinärt- och särskilt boende för den enskilde så att denne får den hjälp den behöver utifrån sina behov. Du kommer att ha kontakt med den enskilde och dennes närstående eller legala företrädare där information och rådgivning är en del. I övrigt har biståndshandläggaren i sitt uppdrag att samverka internt samt externt med utförare och andra huvudmän. I arbetet ingår att aktivt medverka i kvalitets- och utvecklingsarbete.
Publiceringsdatum2024-09-05BakgrundVi söker dig som har socionomexamen, kandidatexamen i beteendevetenskap eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. För att lyckas i rollen som biståndshandläggare behöver du ha erfarenhet av myndighetsutövning gärna inom äldreomsorg och av arbete utifrån socialtjänstlagen (SoL). Vi ser gärna att du har erfarenhet av nämndens målgrupp äldre. Arbetet kräver att du har goda kunskaper i svenska språket och goda kunskaper i Microsoft 365. Det är en fördel om du har kunskaper i dokumentation och/eller om du behärskar finska i tal och skrift. Det är även meriterande om du har B-körkort.
Som person är du flexibel och kan se möjligheter i förändringar. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera i ditt arbete. Vidare är du en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Sist men inte minst har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Ann-Britt Larsson, enhetschef, 018-727 72 56
Maris Rasul, enhetschef, 018-727 60 04
Yvonne Österholm, enhetschef, 018-727 09 39.
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Karin Lundborg, 018-727 51 52.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.
Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund - göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Arbeta inom vård och omsorg - Uppsala kommun (
https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/arbeta-inom-vard-och-omsorg/)Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Ersättning Enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-09-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "ALN-2024-00621".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Uppsala kommun (org.nr 212000-3005)
Jobbnummer 8882586
Observera att sista ansökningsdag har passerat.