Biståndshandläggare LSS sökes till Aneby kommun

Aneby kommun, Sociala avdelningen / Socialsekreterarjobb / Aneby
2024-06-19


Visa alla socialsekreterarjobb i Aneby, Jönköping, Nässjö, Habo, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Aneby kommun, Sociala avdelningen i Aneby

I Aneby kommun tar vi avstamp i en värdegrund som bygger på Öppenhet, Utveckling och Ansvar i vår strävan mot att utföra vanliga jobb ovanligt bra. Vår ambition är att alltid vara lyhörda för framtiden och på så vis forma en effektiv verksamhet i framkant.

Läs mer om varför du ska jobba i Aneby kommun, vår värdegrund och dina framtida kollegor på vår hemsida: https://aneby.se/sidor/kommun-och-politik/jobba-hos-oss.html

Publiceringsdatum
2024-06-19

Arbetsuppgifter
I tjänsten som Biståndshandläggare LSS och socialpsykiatri arbetar du med myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen (SoL) och LSS. Dina arbetsuppgifter är att utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp insatser enligt SoL och LSS. Det innebär att du kommer att analysera individuella behov och fatta välgrundade beslut om lämpliga insatser. I rollen som biståndshandläggare kommer du också att arbeta med dokumentation och vägledning. Verksamheten bedrivs utifrån gällande lagstiftning, politiska mål och kommunens riktlinjer.

Som biståndshandläggare hos oss får du arbeta med en hög grad av självständighet och planering med stöd av lagstiftning, riktlinjer, praxis och prioriterade områden. Arbetet ska kännetecknas av professionalitet och gott bemötande samt lyhördhet inför brukarens behov och resurser.

I rollen samverkar du både internt inom Myndighetsenheten, med andra yrkesgrupper i våra utförarverksamheter exempelvis boendestödjare och personal inom bostad med särskild service, legitimerad personal och anhöriga men även med externa parter så som Hälso- och sjukvården och skolan. Samordning, samverkan och helhetssyn är en viktig del i vårt arbete.
I det dagliga arbetet får du stöd och handledning av dina kollegor och enhetschef.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• En socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Teoretiska kunskaper om lagstiftning LSS och SoL
• Tidigare erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning, aktuell målgrupp och socialpsykiatri

Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystem:
• Pulsen Combine
• Cosmic Link
• IBIC (Individens behov i centrum)

B-körkort är ett krav.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att du står bakom kommunens värdeord; öppenhet, utveckling och ansvar.

För att lyckas i rollen som biståndshandläggare
Du behöver vara strukturerad, noggrann och självständigt kunna planera och genomföra ditt arbete, men du måste också vara en lagspelare. Som person är du flexibel och kan ställa om när situationen så kräver och arbeta under tidspress.
Du har en god samarbetsförmåga och kan lyssna in olika perspektiv. Du behöver kunna reflektera både tillsammans med kollegor och arbetsledning över de utmaningar som uppstår och bidra till att utveckla arbetsformer.

Det är av vikt att du har en god och tydlig kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Du behöver ha ett salutogent och professionellt förhållningssätt som visar på din respekt, lyhördhet och empati för de människor du möter i arbetet samt för brukarens behov och resurser. Vi är måna om att bibehålla detta i alla lägen och stöttar varandra i det. Som person är du nyfiken, engagerad, driven, kreativ och lösningsorienterad. Du bidrar till ett bra arbetsklimat och en god arbetsmiljö tillsammans med dina kollegor.
Vi värdesätter att du är intresserad av att lära och att du vill vara delaktig i vårt utvecklingsarbete och i preventivt arbete för god och nära vård samt omställning till nya socialtjänstlagen.

Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med att söka. Anställning kan komma att ske innan ansökningstiden löpt ut. Vid anställning kontrollerar vi medborgarskap eller uppehållstillstånd/ arbetstillstånd, relevanta dokument och referenser från tidigare arbetsgivare. Du behöver även lämna utdrag från Misstanke- och belastningsregister.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Eventuell kontakt från rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-07-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C198914".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Aneby kommun (org.nr 212000-0498)

Arbetsplats
Aneby kommun, Sociala avdelningen

Kontakt
Enhetschef
Caroline Bjerne
caroline.bjerne@aneby.se
0380-46100

Jobbnummer
8757137


Prenumerera på jobb från Aneby kommun, Sociala avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Aneby kommun, Sociala avdelningen: