Biståndshandläggare inom äldreomsorg, Myndighet
Strängnäs kommun, Myndighet / Administratörsjobb / Strängnäs
2023-05-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare inom äldreomsorg, Myndighet" (publicerad 2024-10-04) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Strängnäs,
Knivsta,
Enköping,
Eskilstuna,
Nykvarn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet i Strängnäs Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?
Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning tillhör socialkontoret och på enheten arbetar totalt 20 medarbetare; en enhetschef, två gruppledare, 10 biståndshandläggare inom äldreomsorg, fem biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri, en handläggare som arbetar med färdtjänst och en bostadsanpassningsbidragshandläggare.
Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar. I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.
Vi erbjuder en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas.
Du erbjuds även friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och extern handledning. Vi arbetar aktivt med arbetsmiljön och erbjuder återhämtning på arbetstid.
Publiceringsdatum2023-05-09ArbetsuppgifterDå en av våra erfarna biståndshandläggare ska gå i pension i höst söker vi nu dig som vill arbeta som biståndshandläggare inom äldreomsorgen. Som biståndshandläggare kommer du att informera om verksamheten, ta emot ansökningar/anmälningar, bedöma behov samt utreda rätten till insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL) gällande exempelvis hemtjänst, särskilt boende, trygghetslarm med mera. Vår målgrupp är personer över 18 år som på grund av fysiska och/eller psykiska funktionsnedsättningar har behov av stöd för en fungerande vardag. I arbetet ingår även att arbeta med rådgivning, planering, samordning och uppföljning av beslut. Arbetet är till stor del självständigt, men sker även i nära samarbete med övriga biståndshandläggare.
Vi söker nu dig som vill arbeta med utskrivningar från sjukhuset. I arbetet med utskrivningar från sjukhuset arbetar du i kommunikationssystemet Prator. Du har kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde. Du kommer även ha tät kontakt med sjukhuset samt övriga samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen. Du gör upp en planering och bedömer brukarens behov av stöd efter sjukhusvistelsen och fattar beslut om insatser utifrån det.
I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda sig av juridiska databaser för att hålla sig uppdaterad kring rättsläget. Därutöver deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga vårt arbete.
Vi arbetar i verksamhetssystemet Treserva och utifrån IBIC mot metod.
KvalifikationerVi söker dig som har:
• examen som socionom eller beteendevetare eller har annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig,
• goda kunskaper om aktuell lagstiftning och myndighetsutövning,
• giltigt körkort med B-behörighet, då vissa möten sker på sjukhuset eller i brukarens hem,
• god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska.
Vi ser det som meriterande om du har:
• erfarenhet av myndighetsutövning och har arbetat som biståndshandläggare inom äldreomsorg.
• erfarenhet av biståndsbedömning enligt IBIC.
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva samt i kommunikationssystemet Prator och/eller Cosmic link.
• erfarenhet och kunskap av målgruppen äldre och personer med funktionsnedsättningar.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet. Du är engagerad, driven och tar stort ansvar för ditt arbete.
Som person söker vi dig som har förmågan att:
• ha många processer igång samtidigt och är kvick i ditt arbetssätt,
• vara flexibel och ha lätt för att ställa om och göra omprioriteringar i ditt arbete,
• kommunicera och skapa förtroende för din roll hos såväl brukare som anhöriga och samarbetspartners,
• arbeta självständigt men också är en utpräglad lagspelare.
Låter detta spännande? Du är varmt välkommen in med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida;
https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommunSträngnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-05-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "222/23".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)
Arbetsplats Strängnäs kommun, Myndighet
Kontakt Enhetschef
Maria Andersson
0152 291 29 Jobbnummer 7752307
Observera att sista ansökningsdag har passerat.