Biståndshandläggare
Salems kommun / Administratörsjobb / Salem
2022-05-31
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare" (publicerad 2024-11-13) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Salem,
Botkyrka,
Ekerö,
Södertälje,
Huddinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Salems kommun i Salem,
Botkyrka,
Södertälje,
Stockholm,
Österåker eller i
hela Sverige Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 17 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.
Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.
Arbetsplatsbeskrivning
Som biståndshandläggare på Myndighetsenheten är du del av en spännande enhet där det finns stora utvecklingsmöjligheter. På enheten arbetas det med biståndsbedömning för äldre, LSS och socialpsykiatri.
En av våra duktiga biståndshandläggare kommer att gå på föräldraledighet och vi söker därför en ny kollega. Enheten består av en gruppledare, en administratör, fem biståndsbedömare som utreder och fattar beslut inom funktionsnedsättningsområdet samt fem biståndsbedömare som utreder och fattar beslut inom äldreomsorgen. Vi tar emot ansökningar och utreder både inom SoL och LSS. Vi utreder färdtjänst samt riksfärdtjänst. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt med individen i fokus.
Publiceringsdatum2022-05-31Dina arbetsuppgifterDina huvudsakliga arbetsuppgifter handlar om myndighetsutövning, först och främst med inriktning LSS barn och vuxna, men även arbete med andra målgrupper förekommer utifrån verksamhetens behov.
Som biståndsbedömare arbetar vi både självständigt och strukturerat, tar emot och handlägger ansökningar, utreder, bedömer och analyserar behov hos individen samt fattar beslut om stöd och insatser på ett rättssäkert sett. Efter beslut följer vi kontinuerligt upp de genomförda insatserna. Utredning och uppföljning görs genom bland annat samtal och möten med individen. Vi använder oss av IBIC som ett stöd i detta. Vi samverkar både internt och externt. I arbetet ingår att kunna informera kommuninvånarna om vår verksamhet samt om andra verksamheter inom kommunen. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Treserva. Vi arbetar processinriktat, strukturerat och behovsorienterat.
Vi önskar att du är kunnig, lyhörd, serviceinriktad, har erfarenhet att arbeta efter lagar och rättspraxis. Du har ett gott bemötande och en helhetssyn på målgruppen vi arbetar med. I arbetet ingår att tydligt kunna informera kommuninvånarna om verksamheten och arbetet. Det är meriterande att ha erfarenhet av myndighetsutövning inom andra av de områden enheten arbetar med.
Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av god stämning, god bred kompetens, ansvarstagande, generositet och hög ambitioner. Vi erbjuder dig förutom ett meningsfullt arbete på en trevlig enhet, en introduktionsplan där dina tidigare kunskaper beaktas för att du ska känna trygghet och få en givande bra start. Vi värnar om en god arbetsmiljö. Ditt engagemang och ditt intresse värnar vi om för att verksamheten ska bli ännu bättre.
Kvalifikationer• Socionomexamen eller högskoleutbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter är meriterande.
• Du ska ha kunskap inom relevant verksamhetsområde och kunskap om gällande lagstiftning, erfarenhet av arbete enligt gällande rättspraxis är meriterande.
• God datorvana samt goda kunskaper i svenska språket både skriftligt och muntligt då det ställs krav på dokumentation och utredningssamtal. Övriga språkkunskaper är meriterande.
• Det är önskvärt med utbildning och/eller kunskap om samtalsteknik.
• Du ska ha ett intresse för andra människor och vara intresserad av mötet med dem.
• Du ska vara utvecklingsbenägen och hålla dig ajour med gällande lagstiftning.
• Ha ett intresse för Socialstyrelsens nationella metoder för kartläggning och bedömning av individer och deras eventuella behov. Kunskap om IBIC.
• B-körkort är meriterande.
• Tjänsten innebär möten med människor i svåra situationer och ställer krav på en trygg och stabil personlighet.
Anställningsvillkor
• Vikariat i elva månader, med möjlighet till förlängning
• Vi tror på friskvård och erbjuder friskvårdstimme, friskvårdspeng samt gymkort
• Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse
• Sista ansökningsdatum: 2022-06-15
Intervjuer kommer att ske fortlöpande under rekryteringsprocessen.
Kontaktperson för detta jobbCarolina Severinsen
Tillförordnad enhetschef
carolina.severinsen@salem.seFör att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Elva månaders vikariat med möjlighet till förlängning. Ej specificerat
ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-06-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSalems kommun
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Salems kommun (org.nr 212000-2874),
http://www.salem.se Kontakt Carolina Severinsen, Gruppledare/Tf. enhetschef
carolina.severinsen@salem.se Jobbnummer 6698770
Observera att sista ansökningsdag har passerat.