Behandlingspedagog till Sandviks grundsärskola
Järfälla kommun, Sandvik för- och grundskola / Behandlingsassistentjobb / Järfälla
2022-03-26
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Behandlingspedagog till Sandviks grundsärskola" (publicerad 2022-08-04) ⬅️
Visa alla behandlingsassistentjobb i Järfälla,
Sollentuna,
Upplands-Bro,
Danderyd,
Sundbyberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Järfälla kommun, Sandvik för- och grundskola i Järfälla Sandvikskolan, den lilla skolan med de stora möjligheterna, är en F-6 skola i Viksjö med ca 340 barn/elever och 85 medarbetare. I vår verksamhet ryms förutom grundsärskola även förskola, grundskola, kommungemensamma AST-platser, fritidshem och fritidsklubb. Vi tror på att alla barn och elever kan och vill utvecklas om de får rätt förutsättningar, vilket gör att vi ständigt ser över och reflekterar gemensamt kring tillgängligheten i vår lärmiljö. Samarbete och kollegialt lärande är något vi tror gynnar våra barn och elever, dessutom gör det vårt arbete både roligare och mer utvecklande. Vi är även övertygade om att ett sådant arbetssätt bidrar till att våra medarbetares tankar och idéer får möjlighet att växa. Vi är organiserade i arbetslag där lärare i fritidshem, skollärare, barnskötare och resurspedagoger samverkar för att elevernas hela dag ska bli bra. Vi tror på att samarbetet mellan skola och fritidshem är en förutsättning för att eleven ska få en utbildning av bästa slag och vara väl förberedd i livet nu och i framtiden samt att det goda samarbetet är navet för att båda verksamheterna ska lyfta och nå sin fulla potential.
Några av våra prioriterade arbetsområden är:
• Tillgänglig undervisning, där vi har startat upp ett differentierat arbetssätt och kooperativt lärande
• Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
• Betyg och bedömning/pedagogisk dokumentation
• Effektiva team/grupper
Vi är ett glatt gäng som ser möjligheter och arbetar efter devisen "Vi vill varandra väl, vi gör varandra bra!", vilket bland annat innebär att vi ger varandra professionell feedback och arbetar utifrån en lösningsinriktad pedagogik, s.k LIP. Våra lärare är legitimerade och behöriga i sina respektive ämnen/områden. Vårt elevhälsoteam består av specialpedagog, speciallärare, skolsköterska, skolkurator och skolpsykolog. Elevhälsoteamet arbetar främjande, förebyggande och åtgärdande genom bland annat handledning av personal och arbetslag.
Vår grundsärskola har växt och innefattar numera två grupper, en där eleverna läser ämnen och en där de läser ämnesområden. Vi strävar mot ett tätt samarbete mellan pedagogerna i de olika grupperna, då vi lägger stor vikt vid det kollegiala lärandet. Samtliga våra elever i grundsär har utöver sin IF-diagnos även andra neuropsykiatriska diagnoser.
Publiceringsdatum2022-03-26ArbetsuppgifterVi söker en skicklig, erfaren, driven, lösningsinriktad och ansvarsfull behandlingspedagog med erfarenhet av att arbeta med elever i behov av särskilt stöd och som vill vara med och utveckla tillgängligheten i vår grundsärskoleverksamhet.
Du kommer främst arbeta i gruppen som läser ämnesområden såväl under skoltid som fritidshemstid. Du kommer, med stöd från arbetslaget, arbeta med att planera, genomföra, och utvärdera den pedagogiska verksamheten och tillgängligheten, utifrån skolans styrdokument, och skapa de bästa möjliga förutsättningarna för elevernas utveckling och lärande. Du kommer således att stötta eleverna både i omvårdnad och deras lärande och utveckling.
Du bidrar aktivt i arbetslaget för att skapa en god arbetsmiljö och att utveckla ett kollegialt lärande där ni bygger på det som fungerar bra. På ett systematiskt sätt reflekterar du både enskilt och tillsammans med kollegor över det pedagogiska arbetet och elevernas behov samt tillvaratar ny forskning.
Du har möjlighet att tillsammans med arbetslaget, och i samarbete med ledning och elevhälsa, vara med och vidareutveckla det pedagogiska arbetet som utgår från elevernas behov och strävar efter att erbjuda alla elever utmaningar utifrån sina respektive förutsättningar.
Våra förväntningar på dig är att du snabbt kan sätta dig in i elevernas behov och tillsammans med arbetslaget upprätta en handlingsplan, med väl avvägda utmaningar för att göra eleverna rustade på bästa sätt för att klara sin skolgång såväl som sin framtid.
Eleverna i grundsärskolan tillhör samma fritidshemsavdelning som eleverna i vår särskilda undervisningsgrupp, det ger oss möjlighet att matcha och dela oss efter elevers behov och intressen mellan skolformerna. I uppdraget ingår att se över tillgängligheten samt undanröja hinder för ett ökat samarbete med grundskolans fritidshem/fritidsklubb i utifrån elevernas behov.
Du ser individens rätt till en tillgänglig och inkluderande undervisning som en självklarhet!
KvalifikationerVi söker dig som har erfarenhet av att arbeta i grundsärskola med elever på tidig utvecklingsnivå eller med autism. Du behöver vara bekväm med omvårdnad såsom blöjbyte. Eftersom några av eleverna har ett begränsat talat språk, är det meriterande om du behärskar olika former av alternativ kommunikation, tex TAKK.
Som person är du lugn, stabil, ansvarstagande, flexibel och strukturerad. Du har lätt för att samarbeta och bygga relationer med såväl elever och vårdnadshavare som kollegor. Du kan entusiasmera, har eleverna i centrum och tar hänsyn till deras olika behov och förutsättningar. Du behöver med kort varsel kunna ställa om, då elevernas dagsform och behov snabbt kan skifta.
Vidare är du nyfiken och inlyssnande i syfte att förstå andras behov. Du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv. Du har förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Uppdraget kräver god förmåga att kommunicera och samarbeta med många olika aktörer tex habilitering, elevhälsa och övriga arbetslag på skolan.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av grundsärskolan, i särskild undervisningsgrupp, alt på förskolan med barn med omfattande behov av särskilt stöd. Det är viktigt att du har personlig mognad, är flexibel, och har ett lågaffektivt bemötande i alla situationer.
Extra meriterande om du är van att arbeta med mimikkommunikation, TAKK och bildstöd.
ÖVRIGT
Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation, goda utvecklingsmöjligheter och arbetar efter visionen Järfälla för alla framåt. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på
www.jarfalla.se/jobbahosossIntervjuer sker löpande vilket gör att anställning kan komma att ske innan annonsen löper ut.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Enligt schema Tillsvidareanställning, tillträde: 8 augusti 2022.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-04-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagJärfälla kommun, Sandvik för- och grundskola
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1103891".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Järfälla kommun (org.nr 212000-0043)
Arbetsplats Järfälla kommun, Sandvik för- och grundskola
Kontakt Rektor
Jessica Blomgren
jessica.blomgren@jarfalla.se Jobbnummer 6477300
Observera att sista ansökningsdag har passerat.